۱۳۸۹ خرداد ۱, شنبه

آموزش و پرورش و هویت ملی


از دیرباز تاکنون و در رهیافت های فراگیر سامانه ی آموزش و پرورش ایران،هویت ملی،همواره از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است. در سند های رسمی پس از انقلاب نیز،افزون بر هویت اسلامی و جهانی، سرشتگی جان و روان دانش آموز،با خمیر مایه ی هویت ملی،همچنان شناسه ای از آموزش به شمار می رود. 

 آشنایی با پیشینیان و بزرگان و سنت های ارزشمند ملی و انسانی ایرانیان،همچنین تاریخ درازآهنگ ایران زمین،با همه ی فراز و نشیب هایش،ازپایه های پیکرگیری کیستی و هویت هر ایرانی است. هرچند پدیده ی جهانی شدن و یا به گفته ای "احساس یکی شدن" سایه ی سنگین خویش را بر درون مایه و اهمیت" ملیت"-همچون بر بسیاری مفهوم ها و پدیده های دیگرانسانی - فراگسترده است،ملیت و هویت ملی اما،هنوز در زندگی انسانی،حضوری چشم گیر و شایان نگرش دارد. نیز در دورنمایی دست کم چند ده ساله،بسی دور می نماید که ملیت وملی گرایی، پایگان مردمی خویش را از دست بنهد و پهنه ی زندگی آدمی را ترک گوید. آری" اگر ناسیونالیسم را تعلق و تعین فرد به دولت- ملت ، فراتر از تعلقات دیگر فرد بدانیم ، تا زمانی که دولت- ملت ها وجود دارند، تعلق و تعین نیزهمچنان پابرجا خواهد بود. در آینده ی جهان ، حداقل در قرن 21 و بر جبین قرن 21، فروپاشی واحدهای ملی دیده نمی شود."(1)

از این رو در وارسی کامیابی و ناکامی سامانه ی آموزش و پرورش و ارزیابی عملکرد آن،هویت ملی و ژرفابخشی و گستردگی هرچه بیشتر آن،سنگ و ترازویی بایسته و درخور است. کتاب درسی،برنامه آموزشی و پرورشی،رویکرد مدیریتی مدرسه،سرمشق فرمان فرما برآموزش،و...؛ این ها همه در کنار دانش آموزی که دست آورد فرجامین سامانه ی آموزشی است،شاخص های چنین بررسی مهمی می تواند باشد. هرچند متآسفانه در این زمینه،گویا کمتر کاری آماری،فراخور اهمیت و ارزش چنین جستاری،روی داده،یا چنانچه آماری به دست آمده، از سوی نخبگان و اندیشه وران، دیده و واکاوی شده است؛اما کاستی و آسیب های کلی سامانه ی آموزشی،چیزی نیست که بر کسی پوشیده مانده باشد. از این رو،سخن هایی از این دست،که هر از گاهی شنیده می شود،چندان مایه ی شگفتی نیست : "کتاب های درسی بایستی به موازات شکل گیری هویت ملی در دانش آموزان احساس مثبت نسبت به هویت ملی را در ذهن فراگیران در سطوح بالای عاطفی ایجاد کرده و آگاهی های مورد نیاز،قدرت تجزیه و تحلیل را در آنان تقویت بخشد. اما به نظر اهل فن، کتب درسی در ایران نتوانسته اند بین فرهنگ و سنت و ارزش ها،تناسبی ایجاد کرده و هنجارها را در دانش آموزان درونی نمایند."(2)


بگذریم از این که شوربختانه پاره ای آموزگاران نیز،بر طبل گسست هر چه بیشتر ازهویت ملی می کوبند :" برخی از معلمان نسبت به فرهنگ ملی خود بی اعتنا بوده و پیروی از آداب و سنن ایرانی را نادرست دانسته و فراگیران را از تعلق به چنین فرهنگ هایی بیزار و ناامید می کنند."(3)باری،انبوهی از گره و نابسامانی های آموزش و پرورش،شرایطی را پدیدآورده که بزرگ ترین نهاد فرهنگی و فرهنگ ساز جامعه،سال هاست آماج بنیادی خود را فراموش کرده است. از این رو،شگفت انگیز نیست که در پاره ای پژوهش و نظر سنجی ها، در دست یابی به هدف های پایه ای،همچون پرورش هرچه بیشتر هویت ملی و یا آفرینش همگرایی ملی، آموزش و پرورش را،کارنامه ای پذیرفتنی، در دست نیست.(4) و این درست در روزگاری روی می دهد که با دگرگونی های فرهنگی و اجتماعی جامعه ی کنونی ایران،روز به روز، هویت ملی بر جایگاه بالاتری می نشیند. به ویژه در میان قشر جوان،که متآسفانه، بیش وکم نیز با رویکردی احساسی وعاطفی،براین بخش از کیستی خویش، پای می فشارد.


و شاید هسته ی بنیادین سخن همین باشد که اگر سامانه ی آموزش و پرورش،آموزش برای زندگی و درپیوند با آن را پی می گیرد و همراه با جامعه گام بر می دارد،پس چگونه می تواندهویت ملی را به کس نشمرد؟آیا هنوز زمان آن فرانرسیده است که با آموزش بخردانه و شناسایی درست هسته های هویتی ایرانیان،از سویی جوان را از واکنش های احساسی بازداشت و از سوی دیگر، کارآمدی و به هنگامی سامانه ی آموزشی را نمایاند؟

1) ایران در جستجوی مدرنیته،گفت وگوی رامین جهانبگلو با اتابکی، ص 228
2)بررسی و ارزیابی عملکرد سیاست آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش(طی سال های 85- 80)به سفارش مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام،انتشارات کمیل،تابستان 88،ص
36
3)همان،ص39
4)همان،ص 180

۱۳۸۹ اردیبهشت ۳۰, پنجشنبه

نخستین دیدار باغانی و بهشتی با خانواده

 
 از بازداشت علی اکبر باغانی و محمود بهشتی،دبیرکل و سخنگوی کانون صنفی معلمان، بیش از سه هفته می گذرد. در این مدت،این دوستان چندباری با منزل تماس گرفته و از سلامتی خویش خبر داده اند. امروز نیز خانواده ی آنها توانسته اند به دیدارشان بروند و ملاقاتی کوتاه و کابینی داشته باشند. این دو در حال حاضر، در سلول های سه چهار نفره نگهداری می شوند. اتهام بهشتی گویا اعتصاب غذای چهار روزه و اتهام باغانی، بیانیه ی هفته ی معلم واپسین شورای هماهنگی می باشد. از هشتم اردیبهشت که این دو را احضار و سپس به اوین برده اند،گویا امروز نخستین باری بوده است که این دو،چند لحظه وآن هم ناگهانی،همدیگر را دیده اند. 
       

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۶, یکشنبه

اگر کسي بدي مي‌کنددر آن لحظه بيمار است ؟



از دست هيچ‌کس دلخور مشو و کينه به دل مگير و آرامش خود را هرگز از دست نده و بدان که هروقت کسي بدي مي‌کند، در آن لحظه بيمار است         .

روزي سقراط،، حکيم معروف يوناني
، مردي را ديد که خيلي ناراحت و متاثر است. علت ناراحتيش را پرسيد، پاسخ داد: در راه که مي‌آمدم يکي از آشنايان را ديدم. سلام کردم جواب نداد و با بي‌اعتنايي و خودخواهي گذشت و رفت و من از اين طرز رفتار او خيلي رنجيدم.
سقراط گفت: چرا رنجيدي؟
مرد با تعجب گفت: خوب معلوم است، چنين رفتاري ناراحت‌کننده است.
سقراط پرسيد: اگر در راه کسي را مي‌ديدي که به زمين افتاده و از درد و بيماري به خود مي‌پيچد، آيا از دست او دلخور و رنجيده مي‌شدي؟
مرد گفت: مسلم است که هرگز دلخور نمي‌شدم. آدم که از بيمار بودن کسي دلخور نمي‌شود.
سقراط پرسيد: به جاي دلخوري چه احساسي مي‌يافتي و چه مي‌کردي؟
مرد جواب داد: احساس دلسوزي و شفقت و سعي مي‌کردم طبيب يا دارويي به او برسانم.
سقراط گفت: همه‌ي اين کارها را به خاطر آن مي‌کردي که او را بيمار مي‌دانستي، آيا انسان تنها جسمش بيمار مي‌شود؟ و آيا کسي که رفتارش نادرست است، روانش بيمار نيست؟ اگر کسي فکر و روانش سالم باشد، هرگز رفتار بدي ازاو ديده نمي‌شود؟
بيماري فکر و روان نامش "غفلت" است. بايد به جاي دلخوري و رنجش، نسبت به کسي که بدي مي‌کند و غافل است، دل سوزاند و کمک کرد و به او طبيب روح و داروي جان رساند. پس از دست هيچ‌کس دلخور مشو و کينه به دل مگير و آرامش خود را هرگز از دست مده و بدان که هر وقت کسي بدي مي‌کند، در آن لحظه بيمار است   .
)http://weblogman.blogfa.com/post-167.aspxمنبع:(

استخدام در آموزش و پرورش : " کمدی و یا تراژدی " !




چندی پیش وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که قصد استخدام حدود 40 هزار نفر را دارد .


پس از صدور این اطلاعیه طبق گفته خود شان حدود 2 میلیون نفر برای ثبت نام مراجعه نمودند !

بخوانید :


" پيش‌بيني ثبت نام 2 ميليون نفر براي آزمون استخدامي آموزش و پرورش


تاريخ و ساعت : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۲:۳۹ کد خبر : 24707
رئيس مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه به طور ميانگين روزانه 200 هزار نفر به سايت آموزش و پرورش مراجعه مي‌كنند، گفت: پيش‌بيني مي‌كنيم براي آزمون استخدامي آموزش و پرورش 2 ميليون نفر ثبت‌نام كنند.
علي فرهادي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» افزود: تعداد بازديدكنندگان سايت وزارت آموزش و پرورش بالاست و امكان دارد افراد در هنگام بازكردن سايت با مشكل مواجه شوند اما سايت هيچ مشكلي ندارد.
وي ادامه داد: در حال حاضر به طور ميانگين روزانه 200 هزار نفر به سايت وزارت آموزش و پرورش مراجعه مي‌كنند كه پيش‌بيني مي‌كنيم براي آزمون استخدامي آموزش و پرورش 2 ميليون نفر ثبت‌نام كنند.
فرهادي در خصوص عده‌اي كه مبلغ آزمون را پرداخت كرده‌اند و اكنون متوجه شدند كه رشته و جنسيت مورد نظر آنها سهميه ندارد، گفت: متأسفانه اين افراد با مشاهده آگهي اوليه سايت و به رغم آنكه گفته شده بود، سهيمه متعاقباً اعلام مي‌شود، اقدام به پرداخت وجه ثبت‌نام كردند.
رئيس مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: ثبت‌نام تا 10 روز ديگر ادامه دارد."


شاید استقبال حدود 2 میلیون نفر برای پذیرش فقط 40 هزار نفر آن هم در دستگاهی مانند آموزش و پرورش – بنا بر شواهد و تجربیات این شغل اولویت انتخاب اکثر دانش آموزان و یا دانشجویان نیست - نه نشان از جایگاه مهم آن در پروسه توسعه و پیشرفت کشور که نشان از وضعیت وخیم بازار کار دارد !


و دقیقا از همین روست که سیاست گزاران و برنامه ریزان ترجیح می دهند افرادی را به سیستم جذب کنند که با هر شرایطی سازگار باشند درست مانند معلمان شرکتی که شرایط کاری آنان با هیچ برنامه استانداردی قابل تطابق نیست و احتمالا توقع آنان از معلمان حق التدریس هم کم تر باشد !


بگذریم ....


یکی از شرایط ثبت نام پرداخت مبلغ 5 هزار تومان  از سوی متقاضیان بوده است .


با یک محاسبه ساده مشخص می شود که در مجموع حدود 10 میلیارد تومان پول به حساب واریز شده است .
در حالی که اصل موضوع مورد مناقشه دولت و مجلس بوده است جمع آوری این مبالغ با چه توجیهی بوده و در حال حاضر سرنوشت این مبالغ چه شده است ؟
البته آموزش و پرورش در پاسخ به اعتراض حق التدریسان اعلام کرده است که آن ها در اولویت هستند ، چیزی که نمی توان با آزمون آن را مورد سنجش قرار داد !
در همین زمینه وزارت ، لیستی از معلمان حق التدریس را آماده و به مراکز و مناطق کشور ارسال کرده است که این ها در اولویت هستند ؛ شاید از این طریق بتوانند اعتراض آنان را تا مدتی خاموش کنند !
( اگرچه آن باید بشود که خواهد شد ... )
شاید همین کار مورد تقلید سایرین قرار بگیرد و آن ها نیز سعی کنند با استفاده از واژه داغ و جذاب " استخدام " در پی اهداف دیگری باشند ...


" سخن معلم "همواره بر این باور است که مدیریت منابع انسانی و نیز سیستم جذب نیرو در آموزش و پرورش اشکالات جدی دارد و لازمه رسیدن به یک آموزش و پرورشی که بتواند نیازهای جامعه را پاسخگو باشد همانا تحول در این  " سازوکار " هاست .


و لازمه تحقق چنین نگرشی برچیدن بساط " سیاست و مصلحت کاری " از همه ارکان آن و تغییر نگاه به فرآیند آموزش و کارکردهای آن است .

سخن معلم