۱۳۸۸ مرداد ۹, جمعه

کروبی: اگر می توانستند مانند قضیه سعید امامی می گفتند :کشته شدگان از داروی نظافت استفاده کردند

کروبی: اگر می توانستند مانند قضیه سعید امامی می گفتند :کشته شدگان از داروی نظافت استفاده کردند

سحام نیوز
جوانان و دانشجویان اعتماد ملی به دیدار مهدی کروبی دبیرکل حزب خود رفتند تا ضمن دیدار با وی شرایط پس از انتخابات و رویکرد جدید حزب را از وی جویا شوند.
در این دیدار کروبی ضمن خوشامدگویی به جوانان و دانشجویان حزب گفت: حقیقت این است که پس از انتخابات، کشور وارد فضای جدیدی شده است. در قبل از انتخابات همه تلاش کاندیداها و طرفداران آنها آوردن مردم به پای صندوق و ایجاد فضای پرشور انتخاباتی بود. مردم نیز با وعده تغییر شرایط موجود به پای صندوق های رای آمدند ولی متاسفانه جریانی در انتخابات پیش آمد که مردم احساس کردند رای آنها نتیجه لازم را نداده است و به نوعی رای آنها دزدیده شده است. این در حالی است که همیشه در انتخابات حدود 60 درصد واجدین شرکت می کنند ولی این بار با وجود نزدیک به شرکت 85 درصدی که اضافه بر دوره های قبل شرکت کرده اند به احمدی نژاد رای داده اند به طوری که طبق اعلام نتیجه انتخابات توسط نهادهای مشخص شده از 17 میلیون به 5/24 میلیون رسیده است.
مهدی کروبی در ادامه با اشاره به حوادث پس از انتخابات و ادعای انقلاب مخملی گفت: هیچ گروهی قدرت سازماندهی و بسیج این جمعیت عظیم در کشور را ندارند ، چه نیروها و گروه های داخلی و چه خارجی. در حقیقت ادعای انقلاب مخملی و اداره ی اعتراضات از سوی خارج از کشور نه تنها سودی برای کشور ندارد بلکه به ضرر کشور نیز می باشد. به این معنا که آنقدر بیگانگان در ایران نفوذ دارند که می توانند این جمعیت میلیونی را بسیج کنند. این نشانه ضعف اقتدار ملی و دستگاه های امنیتی است. این حرف اهانت به مردم و دادن قدرت به خارجی ها است به طوری که آنان هر لحظه که اراده کنند می توانند مردم را به صحنه بیاورند. در حقیقت این اعتراضات توسط مردمی انجام شد که احساس کرده بودند به شعور آنان توهین شده است. هر چقدر هم بیشتر در رسانه های خود دروغ بگویند احساسات مردم بیشتر تحریک می شود.
کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: موضوع مننژیت در زندان ها به مانند قضیه سعید اسلامی است. اگر آن افشاگری ها در مورد ماجرای داروی نظافت سعید اسلامی روی نمی داد، حتماً این بار هم می گفتند که کسانی که در زندان جان سپرده اند از این طریق بوده است.
مهدی کروبی در ادامه با اشاره به کار حزبی خود افزود: ما باید کار خود را ادامه دهیم چه آرایی که اعلام کرده اند 300 هزار باشد و چه 13 میلیون رای. اتفاقاً هرچه تعداد رای کمتر اعلام کنند دروغ آنها غیر عادی تر و مردم هم متوجه این دروغ می شوند. مثل دروغی که عمروعاص می گوید که پیچیده است و فهمیدن دروغ بودن آنها مشکل و چه دروغی که ابوموسی اشعری می گوید که مشخص و ساده است. در برهه کنونی نیز نباید ناامید و خسته شویم و باید کار حزبی خود را در چارچوب آرمان های امام (ره) و مردم ایران و کشور ادامه دهیم. نیروهای خوب را جذب کرده و با تدوین برنامه های منسجم، کار حزبی و تشکیلاتی خود را قوی تر به پیش ببریم و اگر پیروز شدیم نباید مغرور شویم و واقعیات را نبینیم. ما در حزب و تشکیلات خود هرکس که مرامنامه و اساسنامه حزب را قبول داشته می پذیریم.
دبیر کل اعتماد ملی در ادامه با اشاره به مشکلات پیش رو افزود: در این سالها و پس از رحلت امام (ره) با مشکلات فراوانی رو به رو شدیم ولی هیچ گاه نباید خسته و نا امید شد و میدان را خالی کرد بلکه با سعه صدر و تلاش، سعی در بهبود شرایط داشته باشیم. من نیز در طول این 20 سال در حوادث گوناگون حضور داشته و در قضایای مختلف از رد صلاحیت ها تا پیگیری آزادی زندانیان به اندازه توان خود سعی کرده ام که اثر گذار باشم.
مهدی کروبی در پایان پیشنهادی نیز به جوانان و دانشجویان حزب داد و گفت: من پیشنهاد می کنم که مجموعه دانشجویان و جوانان حزب به عنوان نخبگان به بازشناسی، جریان شناسی و واکاوی حوادث 20 سال گذشته پرداخته و نقش افراد ، گروهها و جریانات آنان در حوادث مختلف را بررسی کنند.

اخبار گوناگون1


علیرضا داوودی دانشجوی دانشگاه اصفهان چند ماه پس از آزادی درگذشت

خبرنامه امیرکبیر: علیرضا داوودی دانشجوی دانشگاه اصفهان روز دوشنبه پنج مردادماه و به فاصله چند ماه پس از آزادی از زندان در سن 26 سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.
داوودی دانشجوی رشته حسابداری دانشگاه اصفهان و سردبیر نشریه دانشجویی خاک و از دانشجویان طیف چپ آزادیخواه و برابری طلب در اصفهان بود.
وی طی فعالیت در دانشگاه از تحصیل محروم شده و در 24 بهمن ماه 87 همزمان با بازداشت محمد پورعبدالله در تهران، در شهر شاهین شهر اصفهان بازداشت می شود. هنگام بازداشت مآمورین امنیتی محل زندگی او را مورد تفتیش قرار داده و وسایل شخصی وی را نیز ضبط کردند. داوودی در تاریخ 5 اردیبهشت 88 با قرار وثیقه 100 میلیون تومانی از زندان آزاد شد.
علیرضا داوودی پس از آزادی از زندان به دلیل شکنجه و آزار روحی و جسمی در زندان، دچار افسردگی شده بود. به گزارش خبرنامه امیرکبیر وی از حدود 20 روز پیش به دلیل مشکلات جسمی و روحی در بیمارستان بستری شده بود که بر اثر ایست قلبی فوت کرد.
محمد پور عبدالله دانشجوی رشته شیمی دانشگاه تهران نیز از 24 بهمن ماه در بازداشت و در بند مالی زندان قزل حصار و در شرایط و محیط نگران کننده نگهداری می شود. برای محمد پور عبدالله در تاریخ 20 مهر وقت دادگاه تعیین شده است و او در حال حاضر به صورت بلاتکلیف زندانی است.
خبرنامه امیرکبیر درگذشت علیرضا داوودی را به خانواده محترم وی و تمامی دانشجویان تسلیت عرض می کند.
-----------------------------------------------------------------------------
دیدار فعالین دانشجویی و اعضای ستاد 88 شهرستان بابل با اشکان ذهابیان

خبرنامه امیرکبیر
عصر روز دوشنبه جمعی از فعالین دانشجویی و اعضای ستاد 88 بابل با حضور در منزل اشکان ذهابیان یكی از دانشجویان بازداشت شده در مازندران، از حال او عیادت كردند.
اشكان ذهابیان دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد است كه در تاریخ 26 خرداد در تحصن دانشگاه مازندران همراه با ضرب و شتم شدید، توسط نیروهای امنیتی و سپاه بازداشت شد. او كه در آغاز بازداشت، خبرهایی مبنی بر در كما بودن وی منتشر شده بود، پس از یك ماه بازداشت هفته ی گذشته آزاد شد. به گزارش خبرنامه امیرکبیر اشکان ذهابیان که در مدت بازداشتش مورد شكنجه و ضرب شتم شدیدی قرار گرفته است و مدتی را در بیهوشی گذرانده، در حال حاضر نیز از وضعیت جسمانی مساعدی برخوردار نیست.
در این دیدار اشکان ذهابیان با تاكید بر ادامه روند مسالمت آمیز اعتراض، یاس، بیم و نامیدی را آفتی برای اصلاح کشور دانست و قشر پیشرو جامعه (دانشجویان) و مردم را به ادامه راه برای اصلاح کشور دعوت کرد.
وی با آرزوی آزادی تمام دانشجویان و فعالین سیاسی بازداشت شده از دوستان و فعالینی كه در مدت بازداشتش پیگیر وضعیت سلامتی او بودند تشكر كرد.
به گزارش خبرنامه امیركبیر از میان ده ها دانشجویی كه در مدت دو ماه گذشته توسط نیروهای امنیتی مازندران بازداشت شده اند، تعداد زیادی از این دانشجویان مورد شكنجه ی فیزیكی و ضرب و شتم شدید اداره اطلاعات شهرستان بابل و اطلاعات سپاه این استان قرار گرفته اند.
اكثریت این دانشجویان بازداشتی پس از آزادی، مورد درمان پزشكی و بستری در مراكز درمانی به دلیل عفونت و جراحت قرار گرفته اند.
----------------------------------------------------------------------------

حقه جدید مرتضوی: انتقال سعید حجاریان به یک منزل سازمانی

در پی وخامت شدید اوضاع جسمانی سعید حجاریان، به دستور مرتضوی او را به یک خانه سازمانی منتقل کرده‌اند. این اقدام در پی فشارهای شدید رسانه‌ای و بین‌المللی صورت گرفته و از بار نگرانی خانواده حجاریان نکاسته است. گفتنی‌ است پیش از این همسر حجاریان با چنین پیشنهادی مخالفت کرده بود و آن را اقدامی در جهت از بین بردن همسرش ارزیابی کرده بود.
«نوروز» در این باره می‌نویسد: یک روز پس از آنکه برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌های نزدیک به جناح راست از آزادی سعید حجاریان خبر دادند که سبب ابراز تعجب و بی‌خبری خانواده ایشان از این موضوع شد، سخنگوی کمیته ویژه مجلس در پیگیری حوادث اخیر به نقل از مرتضوی اعلام کرد که سعید حجاریان به یک “منزل سازمانی” که دارای ” امکانات مناسب رفاهی و پزشکی” است، منتقل شده است.
این اظهارات در حالی صورت میگیرد که پیش از این نیز مرتضوی به دکتر وجیهه مرصوصی همسر حجاریان گفته بود که اگر نگران سلامت او هستند، خانه ای را اجاره کنند تا در آنجا از حجاریان نگهداری شوداین پیشنهاد با مخالفت خانواده حجاریان مواجه شده است. زینب حجاریان، دختر دکتر حجاریان این موضوع را ” حقه” مرتضوی دانست و گفت حقه مرتضوی این بوده که پدرم را در خانه امنی که گفته بود تهیه کنیم از بین ببرد.
نکته جالب توجه در سخنان کاظم جلالی که به نقل از سعید مرتضوی اعلام شده اینست که این ساختمان “با توجه به وضعیت جسمی حجاریان، دارای استخر هم می‌باشد”.
قاضی مرتضوی در حالی از این امکانات مناسب سخن می گوید که خانواده حجاریان در آخرین دیداری که با وی داشتند به شدت نگران وضعیت سلامتی او شدند. به گفته آنها سعید حجاریان را ساعت ها در زیر آفتاب 40 – 42 درجه نگه داشته، سپس داخل برده و روی او یخ می ریزند که با توجه به وضعیت بیماری و بدن رنجور و علیل حجاریان این روش شکنجه امکان خونریزی مغزی در وی را بالا میبرد.
زینب حجاریان در اینباره گفته بود: پزشک پدرم گفتند که این قضیه منجر به خونریزی مغزی خواهد شد و با توجه به اینکه یکی از رگ های مغزی پدرم در ترور ایشان به شدت آسیب دیده، اینها می‌خواهند ایشان را دچار خونریزی مغزی کرده و اینگونه بکشند.
اما به نظر می رسد فریب افکار عمومی پایان ندارد. سعید مرتضوی می‌گوید که در مورد سلامتی حجاریان جای نگرانی وجود ندارد و حتی شب گذشته( چهارشنبه) شخصا با حجاریان ملاقات داشته است. البته اینکه مرتضوی شخصا با سعید حجاریان دیدار داشته چگونه موید بر سلامتی دکتر حجاریان خواهد بود نیز خود جای سوال دارد! و اساسا بنا بر تجربیات قبلی نفس این دیدار خود نگرانی ها را تشدید می‌کند.
گرچه جلالی به نقل از مرتضوی می‌گوید امکان رفت و آمد خانواده حجاریان به محل جدید نگهداری او وجود دارد و تاکید می کند که این موضوع به آنها ابلاغ شده است ، اما خانواده و وکیل دکتر حجاریان به کلی از این موضوع بی اطلاع هستند!
همچنان که روزسه شنبه نیز انتشار خبر آزادی” قریب الوقوع ” سعید حجاریان باعث تعجب و شگفتی آنها شد.
بر اساس گزارشی که سایت نوروز، روز سه‌شنبه و پس از اعلام این خبر منتشر کرد، خانواده و وكيل سعید حجاريان از انتشار خبر آزادي سعيد حجاريان ابراز تعجب کرده و اعلام کردند هيچ مرجع رسمي از قوه قضائيه در این مورد پاسخگو نیست و به خانواده و وكيل آنها، نحوه و قرار آزادي ايشان تا اين لحظه اعلام نشده است.
دکتر ریاحی، وکیل سعید حجاریان انتشار خبر آزدی حجاریان را منوط به رویت وی در منزل دانست.
گفتنی است آنچه نگرانی ها را از این انتقال افزایش داده است این است که افرادی که در زندان اوین و زیر نظر سارمان زندانها در بازداشت بسر می برد نسبتا شرایط بهتری را تجربه کرده‌اند و بازجویان در رفتارهایشان مجبور بوده اند حداقل استانداردهای حقوقی را رعایت کنند که به نظر می‌رسد با این انتقال بازجوها با خیالی راحت و بدون هیچ نظارتی می‌توانند رفتارهای خشن و غیر انسانی خود را بر دکتر حجاریان تحمیل کنند.

-----------------------------------------------------------------------------
به مناسبت هفتمین روز عروج وی؛ برگزاری مراسم ختم “محسن” در نجف آباد

گفتنی است طی هفته گذشته و پس از به خاک سپاری مرحوم روح الامینی، تحرک جدی میان مسئولان در رده های مختلف برای پیگیری وضعیت دیگر بازداشت شدگان حوادث اخیر به وجود آمد تا جایی که با دستور و ابلاغ ویژه رهبری مبنی بر پیگیری سریع این مسائل، به عنوان مثال بازداشتگاه کهریزک تعطیل و …
مراسم ختم هفتمین روز پرپر شدن مرحوم محسن روح الامینی نجف آبادی، عصر امروز از سوی خانواده وی در شهرستان نجف آباد برگزار شد.
به گزارش خبرنگار “تابناک” این مراسم که به همت خانواده دکتر عبدالحسین روح الامینی و جمعی از اقوام، دوستان و آشنایان ایشان تدارک دیده شده بود، از ساعت 4 الی 6.30 امروز عصر در محل مسجد اهل البیت شهرستان نجف آباد برگزار شد.
بنابر این گزارش در این مراسم که با حضور اقشار مختلف مردم، فرهنگیان و دانشگاهیان برقرار بود، ضمن قرائت قرآن برای شادی روح آن مرحوم، تنی چند از مداحان نیز به مرثیه سرایی پرداختند.
گفتنی است طی هفته گذشته و پس از به خاک سپاری مرحوم روح الامینی، تحرک جدی میان مسئولان در رده های مختلف برای پیگیری وضعیت دیگر بازداشت شدگان حوادث اخیر به وجود آمد تا جایی که با دستور و ابلاغ ویژه رهبری مبنی بر پیگیری سریع این مسائل، به عنوان مثال بازداشتگاه کهریزک تعطیل و کمیته های ویژه ای از سوی مسئولان ـ شورای عالی امنیت ملی، قوه قضاییه و همچنین نمایندگان مجلس ـ برای بررسی این موضوع تشکیل شد.

----------------------------------------------------------------------------
واکنش آمریکا به سرکوب بهشت زهرا

وزارت خارجه ایالات متحده روز پنج‌شنبه از سرکوب سوگواران مراسم چهلم جان‌باختگان اعتراضات ایران انتقاد کرد و آن را «ناراحت‌کننده» خواند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آیان کِلی،‌سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت:«به نظر من، به‌ویژه این‌که نیروهای امنیتی برای در هم شکستن یک تظاهرات در گورستان از زور استفاده می‌کنند امری ناراحت‌کننده است.»
وی افزود:«ما در کنار ایرانیانی هستیم که به دنبال حق جهان‌شمول خود برای آزادی بیان و تظاهرات مسالمت‌آمیز هستند.»
روز پنج‌شنبه، هزاران تن از افرادی که برای سوگواری جان‌باختگان سرکوب‌های پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری ایران به بهشت زهرا رفته‌بودند با سرکوب نیروهای مسلح دولتی مواجه شدند. سوگواری روز چهلم کشته شدن ندا آقاسلطان، دختری که فیلم جان دادن او در خیابانی در تهران بازتابی گسترده داشته‌است مناسبت اصلی این تجمع بوده‌است.
آیان کلی در سخنان خود در اشاره به سوگواری روز چهلم که در میان شیعیان رایج است افزود:«ناراحت‌کننده است که نیروهای ایرانی سعی کردند گروهی از مردم را که می‌کوشند یک مراسم مهم اسلامی را به‌جا آورند متفرق کنند.»
نیروهای دولتی، روز پنج شنبه هم‌چنین با استفاده از گاز اشک‌آور و ضرب و شتم سعی در سرکوب تجمعات اعتراضی مصلی و خیابان‌های مرکزی تهران داشتند.
اعتراضات در ایران پس از اعلام نتایج دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری شکل گرفته‌است. معترضان معتقد به «تقلبات گسترده» در شمارش آرای این انتخابات هستند.
باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده پیش از حوادث انتخاباتی ایران، سعی در ترمیم روابط با جمهوری اسلامی داشت. آقای اوباما خشونت دولتی ایران علیه تظاهرکنندگان را محکوم کرده‌است ولی هم‌چنین اعلام کرده که کشورش «در امور داخلی ایران دخالت نخواهد کرد».
نقل از خرداد88

۱۳۸۸ مرداد ۸, پنجشنبه

خبرهایی از اوین- محمدرضا جلایی‌پور مجرم است، چون مردم اللّه اكبر می‌گویند!

خبرهای رسیده از زندان اوین حكایت از این دارد كه بازجویان بند 209 زندان اوین از محمدرضا جلایی‌پور درباره‌ی اللّه اكبر گفتن‌های شبانه مردم بازجویی كرده‌اند.
به گزارش موج سبز آزادی، بازجوها جلایی‌پور را متهم كرده‌اند كه طرح اللّه اكبر گفتن شبانه‌ی مردم بر بام منازل، کار او بوده است و این كار از نظر بازجویان مخل امنیت ملی است.
بر اساس این گزارش، محمدرضا جلایی‌پور نیز با نقل حدیثی از كتاب بحارالانوار، اتهامات بازجویان را رد کرده و این كار را به معنای عمل به سفارشات امامان شیعه عنوان كرده است.
یک فعال سیاسی در این باره می‌گوید: متاسفانه امروز در حكومت دینی پیروان فرقه‌ی مصباحیه، زندان كه علی‌القاعده جای كسانی است كه اشاعه‌ی فحشا می‌دهند، میزبان پاك‌ترین نخبگان این كشور به جرم اللّه اكبر گفتن شبانه‌ی مردم است.
طبق گزارش‌های رسیده به موج سبز آزادی، تنها زندانی حاضر در بند 209 که همچنان در سلول انفرادی است و مجاز به هیچ ملاقات یا حتی دیداری با دیگر زندانیان نبوده، محمدرضا جلایی‌پور است. او تاکنون هیچ‌کدام از اتهاماتش را نپذیرفته و با این حال ،خبرها از استقامت و روحیه‌ی بسیار خوب محمدرضا حکایت می‌کنند.
گزارش‌های رسیده نشان می دهد محمدرضا جلایی‌پور یک بار برای حدود 25 روز بدون هیچ بازجویی در سلول انفرادی محبوس بوده است، و در شرایطی كه دادستان تهران ادامه‌ی بازداشت فعالان سیاسی را به بهانه‌ی تكمیل تحقیقات توجیه می كند، روشن نیست ادامه‌ی بازداشت این فعال سیاسی با 25 روز حضور در انفرادی بدون بازجویی، چه توجیهی دارد.

گزارش « موج سبز آزادي » از مراسم چهلم شهداي سبز در مشهد و شيراز و رشت و اصفهان و اروميه

8 / 5 / 1388
گزارش‌های رسیده به «موج سبز آزادی» از مشهد حاکیست که هم‌وطنان مشهدی نیز در مراسم چهلم شهدای سبز در پارک ملت این شهر حضور یافتند.
به گزارش «موج سبز آزادی» از حدود ساعت 18 معترضین آرام آرام وارد پارک ملت می‌شدند و از ساعت 18:30 تجمعات شکل گرفتند.جمعیت شرکت‌کننده 20 تا 30 هزار نفر برآورد شدند.
شاهدان عینی گفته‌اند رهبران و معترضین در مشهد بسیار هوشمندانه رفتار می‌کردند و با استفاده از روش تظاهرات سریع (Britz) ابتکار عمل را به دست گرفته بودند. به همین دلیل هیچ‌گونه هم درگیری میان معترضین و سرکوبگران صورت نگرفت و به تیر هوایی اکتفا شد.
به دلیل اتحاد و یکپارچگی معترضان، نیروهای سرکوبگر مستاصل و از هم‌گسیخته به نظر می‌رسیدند. معترضین کاملا مسالمت‌آمیز و مسکوت و با پوشش عموما مشکی در این مراسم حضور داشتند. تقریبا ساعت 20:30 شب هم جمعیت متفرق شدند.
گزارش‌های رسیده از این مراسم همچنین خبر می‌دهد که نیروهای سرکوبگر شامل بیش از 8 خودروی گارد ویژه و نوپو، 40 دستگاه موتورسیکلت و تعدادی هایس (Haice) و مینی‌بوس نیروی انتظامی از جمله 1 هایس بانوان سرکوبگر بودند.
حضور نیروهای اطلاعاتی و لباس شخصی نیز در این مراسم چشمگیر بوده است که در گوشه و کنار پارک دیده م‌ی‌شدند.نیروهای انتظامات پارک نیز به سلاح سرد و بی‌سیم مسلح بودند و با سرکوبگران همکاری می‌کردند.از کیوسک مرکزی انتظامات پارک به عنوان انبار اسلحه استفاده می‌شد.
-----------------------------------------------------------------
امشب شیراز هم به مناسبت چهلم شهدا شاهد برگزاری تجمع بود.
بنابر گزارشات رسیده به «موج سبز آزادی»، تجمع کنندگان در محل فلکه گاز و روی پله‌های پاساژ انتظاری با روشن کردن شمع به نشانه عزاداری تجمع ساکتی را بر پا کردند، فقط هر از چند گاهی با خواندن فاتحه و صلوات به صورت جمعی صدایشان بلند می‌شد.
تجمع به صورت کاملا آرام در حال برگزاری بود که یکی از فرمانده هان نیروی انتظامی به جمعیت نزدیک شد و با صحبت‌های خود مبنی بر اینکه با شما کاری نداریم فقط آرام باشید و سریع‌تر به تجمع خود خاتمه دهید باعث شد که مردم شعار دهند که نیروی انتظامی تشکر، تشکر.
سپس همگی به صورت آرام به سمت خیابان ارم حرکت کردند که در بین راه پلیس ضد شورش با یورش به سمت صف تظاهرات‌کنندگان باعث دو تکه شدن مردم شد و نیمی از مردم را مجددا به سمت فلکه گاز و محل تجمع اولیه هدایت کردند، در آنجا بود که دقایقی بعد به صورت وحشیانه به مردم حمله شد و عده‌ای را نیز بازداشت کرده و با خود بردند که در میان آنها خانم مسنی که به حمایت از دو جوان پسر که بازداشت شده بودند را نیز بردند، همچنین خانم جوانی را آنچنان وحشیانه به سمت خیابان و ماشین خود پرت کردند که در میان خیابان روی زمین افتاد و حتی حجابش نیز از سرش افتاد.
گزارش شاهدان عینی از شیراز حاکیست که مامورین به سمت مردم هجوم برده و با استفاده از گاز اشک‌آور و باتوم آنها را مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند و یا بازداشت می‌کردند.
بعد از این مردم به صورت دسته‌های کوچک‌تر در همان محل ضمن جابجایی‌های پیاپی تجمع کرده و شعار دادند.پلیس چند باری نیز به تجمع مردم که در پارک آزادی در همان محل شکل گرفته بود یورش برد و معترضان را مورد ضرب و شتم قرار داد، اما مردم مجددا باز می‌گشتند و شعار می‌دادند.
تجمعی نیز در ابتدای خیابان ارم شکل گرفته بود که با توجه به تجمع نیروهای پلیس در فلکه گاز و پارک آزادی آنجا تقریبا از نیروهای ضد شورش خالی بود اما به تدریج به آن محل نیز وارد شدند و مردم به سمت فلکه ستاد حرکت کردند و به تدریج متفرق شدند.
-----------------------------------------------------------------

بر اساس گزارش‌های رسیده به «موج سبز آزادی» امروز شهر رشت هم همگام با شهرهای دیگر، صحنه تظاهرات مردم در گرامیداشت راه و یاد شهدای سبز بود.
به گزارش «موج سبز آزادی»، طبق قرار قبلی عده‌ای از مردم در پارک شهر رشت حضور یافتند و خاطره شهدای راه آزادی را گرامی داشتند.در ساعت 6.30 بعدازظهر حدود 2000 نفر از انتهای در جنوبی پارک به سمت محوطه داخلی پارک حرکت می‌کردند و در طی مسیر داخلی پارک لحظه لحظه به این جمعیت اضافه می‌شد.
این تجمع تا ساعت 7 در سکوت و با صلوات و شعار الله‌اکبر ادامه یافت که با حمله نیروهای لباس شخصی به خشونت کشیده شد. شاهدان عینی گفته‌اند که نیروهای لباس شخصی بیشتر تمرکزشان بر سرکوب زنان و دختران بود .
این نیروها، مسلح به انواع سلاح اعم از قمه ،چاقو، دشنه، کلت و چماق بودند و مردم را مورد ضرب و جرح قرار می‌دادند. همچنین در صحنه‌هایی با موتور به داخل جمعیت حمله‌ور می‌شدند که بر اثر این حرکت چندین نفر به شدت مجروح شدند. پس از نیم ساعت درگیری و با حضور صدها نیروی گارد ویژه جمعیت از داخل پارک متفرق شد. ولی مردم متفرق شده به انبوه جمعیت در میدان گاز پیوستند و شعارهایی چون مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر روسیه سر دادند.
ساعت 8 درگیری بین مردم ونیروها شدت گرفت و عده‌ای بازداشت و عده‌ای دیگر به شدت مجروح شدند.
-----------------------------------------------------------------
گزارش «موج سبز آزادی» از مراسم چهلم شهدای سبز در
اصفهان
شهر اصفهان هم امروز شاهد حضور پرشور مردم در گرامیداشت یاد شهدای سبز بود. به گزارش «موج سبز آزادی»، این مراسم روبروی سی و سه پل، برگزار شد و تظاهرات همراه با شعار از هتل پل به سمت پل فردوسی و سپس توحید و نظر شرقی ادامه یافت.
همراهی مردم با بوق زدن‌های بسیار و نشان دادن علامت پیروزی در خیابان "نظر"، حمله ضدشورش و لباس‌شخصی‌ها و متفرق کردن مردم را به دنبال داشت. قبل از شروع این تظاهرات چندهزارنفری از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن جمعیت استفاده شد. در جریان این تظاهرات تعدادی از معترضان توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند و از تعداد دقیق و وضعیت آنان فعلا اطلاعی در دست نیست.
-----------------------------------------------------------------
گزارش «موج سبز آزادی» از مراسم چهلم شهدای سبز در
ارومیه
مردم باصفای ارومیه هم در چهلمین روز شهادت هم‌وطنان بی‌گناهانشان در همدردی با خانواده‌های این عزیزان در تجمعی وسیع حضور یافتند. حوالی ساعت 6:30 بود که تجمعی آرام در خیابان خیام شکل گرفت و در بین افراد شمع توزیع شد. شمع ها که روشن شد، حضار با نثار صلوات بر روح شهدای حوادث اخیر به طور دسته‌جمعی و با صدای بلند سوره فاتحه را قرائت کردند. نیروی انتظامی از بدو مراسم حضور داشت و سعی می‌کرد جمعیت را متفرق کند. افراد اندکی توقف کردند و سپس به آرامی به سمت فلکه خیام به راه افتادند. تجمع ارومیه در سکوت برگزار شد و حضار یکدیگر را دعوت به سکوت می‌کردند و همین حضور صلح‌آمیز هم کار نیروهای ضدشورش برای سرکوب مردم را دشوار ساخته بود. برای بار دوم در خیابان خیام منتهی به فلکه قدس افراد توقف کردند و صلوات فرستادند و مجددا فاتحه‌ای به صورت دسته‌جمعی قرائت کردند. این نیروهای انتظامی بودند که سکوت راهپیمایان را با سوت زدن‌های مکرر خود برای متفرق کردن مردم می‌شکستند. در این لحظات برای برگزاری دوباره سکوت حضار، سوره‌های حمد و توحید را با صدای بلند می‌خواندند و صلوات می‌فرستادند. گفتنی‌ست بر اساس اظهارات شاهدین عینی، برخورد نیروی انتظامی در این مراسم با مردم قابل قبول و احترام‌آمیز و عاری از خشونت بوده است.
حوالی ساعت 6:30 بود که تجمعی آرام در خیابان خیام شکل گرفت و در بین افراد شمع توزیع شد. شمع ها که روشن شد، حضار با نثار صلوات بر روح شهدای حوادث اخیر به طور دسته‌جمعی و با صدای بلند سوره فاتحه را قرائت کردند. نیروی انتظامی از بدو مراسم حضور داشت و سعی می‌کرد جمعیت را متفرق کند. افراد اندکی توقف کردند و سپس به آرامی به سمت فلکه خیام به راه افتادند. تجمع ارومیه در سکوت برگزار شد و حضار یکدیگر را دعوت به سکوت می‌کردند و همین حضور صلح‌آمیز هم کار نیروهای ضدشورش برای سرکوب مردم را دشوار ساخته بود. برای بار دوم در خیابان خیام منتهی به فلکه قدس افراد توقف کردند و صلوات فرستادند و مجددا فاتحه‌ای به صورت دسته‌جمعی قرائت کردند. این نیروهای انتظامی بودند که سکوت راهپیمایان را با سوت زدن‌های مکرر خود برای متفرق کردن مردم می‌شکستند. در این لحظات برای برگزاری دوباره سکوت حضار، سوره‌های حمد و توحید را با صدای بلند می‌خواندند و صلوات می‌فرستادند.گفتنی‌ست بر اساس اظهارات شاهدین عینی، برخورد نیروی انتظامی در این مراسم با مردم قابل قبول و احترام‌آمیز و عاری از خشونت بوده است.

بررسی عملکرد احمدی نژاد در جامعه روحانیت مبارز

عملکرد احمدی‌نژاد از تاریخی که دستور رهبری مبنی بر برکناری مشایی به وی ابلاغ شد تاکنون دارای سه محور مخدوش بوده است.

عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز از بررسی عملکرد اخیر احمدی نژاد در جلسه سه‌شنبه آینده جامعه روحانیت مبارز خبر داد.

حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی به خبرگزاری مهر گفت: عملکرد احمدی‌نژاد از تاریخی که دستور رهبری مبنی بر برکناری مشایی به وی ابلاغ شد تاکنون دارای سه محور مخدوش بوده است.

وی توضیح داد: یکی از این محورها، تعلل احمدی‌نژاد در برکناری اسفندیار رحیم مشایی است به گونه‌ای که در تاریخ 27/04/88 حکم رهبری به احمدی‌نژاد ابلاغ می‌شود که رئیس جمهور ترتیب اثر نمی‌دهد تا اینکه این مسئله در تاریخ 02/05/ 88 رسانه‌ای می شود و بالاخره مشایی خود شخصا استعفا می‌کند که بعد از آن احمدی‌نژاد نامه‌ای با استناد به اصل 157 قانون اساسی و پیوست استعفا نامه مشایی را به رهبری می‌فرستد.

وی در توضیح محور دوم، با اظهار تاسف از اینکه رئیس جمهور مجددا مشایی را بعد از نهی رهبری از به‌کارگیری نامبرده، به عنوان مشاور و رئیس دفتر ریاست جمهوری برگزید، گفت: در حقیقت پست جدید مشایی جایگاه وی را در دولت محکم‌تر کرد چرا که مشاور رئیس جمهور در همه کارها مداخله و اظهار نظر خواهد کرد.

عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز در بیان سومین محور، با اشاره به جمله احمدی‌نژاد درباره مشایی که مخالفان وی را نادان نسبت به شخصیت وی توصیف کرده بود، یادآور شد: در مجموع عملکرد احمدی‌نژاد در مسائل فوق با ولایتمداری سازگاری ندارد.

اکرمی اعلام کرد: موضوع عملکرد محمود احمدی‌نژاد در جلسه روز سه شنبه آتی جامعه روحانیت مبارز مورد بررسی می‌گیرد.

منبع تابناك آي آر

استفاده از گاز اشك آور از سوي پليس در بهشت زهرا تهران

پرس تی وی:


استفاده از گاز اشك آور از سوي پليس
در بهشت زهرا تهران


سلام ــ پليس بين حاضرين در بشهت زهرا تهران گاز اشك آور پخش كرد.
به گزارش سلام شبكه پرس تي وي لحظاتي پيش از پخش گاز اشك آور در بين حاضرين در بهشت زهرا تهران كه به مناسبت چهلم درگذشتگان حوادث اخير در اين مكان گرد هم آمده‌اند خبر داد. همچنين برخي شبكه هاي خبري از درگيري پليس با مردم خبر دادند.
گفته مي شود جعفر پناهي و مهناز محمدي ،دو فيلمساز مطرح ايراني كه در بهشت زهراي تهران حضور داشتند توسط پليس دستگير شدند. همچنين خبرگزاري فرانسه ازممانعت پليس جهت حضور مهدي كروبي در بهشت زهرا خبر داد.

به گزارش شاهدان عینی در بهشت زهرا:نيروهاي امنيتي اجازه ندادند كه‌ موسوي از ماشين خود پياده شود

به گزارش شاهدان عینی در بهشت زهرا:
نيروهاي امنيتي اجازه ندادند كه‌ موسوي از ماشين خود پياده شود







سلام ــ به گزارش پايگاه خبري سلام، میرحسین موسوی و مهدی کروبی عصر پنجشنبه برای بزرگداشت یاد کشته شدگان حوادث اخیر تهران در بهشت زهرا حاضر شده اند اما مأموران پلیس برای آنها محدودیت ایجاد کرده اند.
خبرگزاری های رویترز و فرانس پرس به نقل از شاهدان عینی از حضور آقای موسوی در بهشت زهرا خبر داده اند اما فرانس پرس نوشته است که پلیس او را مجبور کرده که گورستان را ترک کند. یک شاهد عینی به فرانس پرس گفته است که مأموران پلیس ضد شورش فورا آقای موسوی را احاطه کرده اند و در حالی که صدها تن از عزاداران شعار "یا حسین، میر حسین" سر می دادند، او را به اتومبیلش باز گردانده اند. به گفته این شاهد عینی، عزاداران اتومبیل آقای موسوی را احاطه کرده اند و کوشیده اند مانع از رفتن آقای موسوی شوند، اما مأموران پلیس به زور راه را باز کرده اند تا اتومبیل از محل خارج شود.
---------------------------------------------------------------------------
خبر هاي ديگر
خبرگزاری های بین المللی به نقل از شاهدان عینی از حضور آقای موسوی و آقای کروبی در بهشت زهرا خبر داده اند اما فرانس پرس نوشته است که مأموران پلیس برای آنها محدودیت ایجاد کرده اند.
شاهدان عینی می گویند که آقای موسوی از اتومبیل خود خارج شده و کوشیده است که بر سر مزار ندا آقا سلطان، دختر جوانی که در جریان اعتراضات روز ۳۰ خرداد تهران کشته شد، حضور یابد.
اما مأموران پلیس ضد شورش فورا آقای موسوی را احاطه کرده اند و در حالی که صدها تن از عزاداران شعار "یا حسین، میر حسین" سر می دادند، او را به اتومبیلش باز گردانده اند.
به گفته شاهدان عینی، گروهی از عزاداران اتومبیل آقای موسوی را احاطه کرده اند و کوشیده اند مانع از رفتن آقای موسوی شوند، اما مأموران پلیس به زور راه را باز کرده اند تا اتومبیل از محل خارج شود.
همچنین شاهدان عینی به خبرگزاری فرانسه گفته اند که عده ای از عزاداران به سوی مأموران پلیس که مهدی کروبی را محاصره کرده بودند، سنگ پرتاب کرده اند.
خبرگزاران بین المللی گزارش داده اند که "صدها" یا "حدود هزار" نفر بر مزار ندا آقا سلطان گرد آمده اند و گاه شعارهایی علیه دولت آقای احمدی نژاد سر می دهند.
خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی نوشته است که پلیس با باتوم و کمربند با عزاداران برخورد کرده است.
خبرگزاری رویترز هم از بازداشت عده ای از عزاداران توسط نیروهای پلیس خبر می دهد.
پیش تر وکیل مهناز محمدی، مستندساز ایرانی از بازداشت او و جعفر پناهی در بهشت زهرای تهران خبر داده بود.
خانم محمدی و آقای پناهی صبح پنجشنبه به همراه تعداد دیگری از فیلمسازان و مستندسازان ایرانی برای گذاشتن گل بر مزار کشته شدگان حوادث اخیر به بهشت زهرا رفته بودند.

رادیو زمانه هم نوشت: میرحسین موسوی، امروز پنج‌شنبه دقایقی پس از ورود به گورستان بهشت زهرای تهران توسط نیروهای دولتی با اِعمال زور، از این محل اخراج شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی، آقای موسوی، از کاندیداهای معترض انتخاباتی، موفق شده‌بود از اتوموبیل خود پیاده شده و خود را به سنگ مزار ندا آقاسلطان برساند. ولی به او اجازه تلاوت آیات قرآن داده نشد و پلیس ضد شورش با محاصره آقای موسوی وی را به اتوموبیلش بازگرداندند.
به گفته شاهدان عینی، چند صد نفر از سوگواران حاضر شعار «یا حسین میرحسین» سر دادند که با ضرب و شتم نیروهای دولتی مواجه شدند. بنا به گزارش‌های دریافتی صدها نفر در محل حضور دارند که در حدود ۴۰ نفر از ّآن‌ها از بامداد امروز با نمادهای سبز بر سر مزار ندا حضور داشتند.
بنا بر گزارش‌ها به هنگام برخورد نیروهای دولتی با میرحسین موسوی، سوگواران حاضر، نیز اتوموبیل موسوی را محاصره کردند تا مانع اخراج او از محل شوند. نیروهای مسلح سپس با اعمال فشار به جمعیت سعی در متفرق کردن آن‌ها داشتند. اتوموبیل میرحسین موسوی در همین حال از محل خارج شد. خبرهای دریافتی هم‌چنین از بازداشت تعدادی از سوگواران حکایت دارد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه تعداد نیروهای مسلح دولتی که در بهشت زهرا مستقر هستند بیش از ۱۵۰ نفر است.
امروز به مناسبت روز چهلم کشته شدن ندا آقاسلطان گروهی از معترضان در گورستان بهشت زهرا گرد هم آمده‌اند.
مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتیجه انتخابات و مادر ندا نیز قرار است امروز در بهشت زهرا بر سر مزار کشته‌شدگان حوادث اخیر یابند.
بیشتر کشته‌شدگان سرکوب‌های پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری در گورستان ‏بهشت زهرا به خاک سپرده شده‌اند
شاهدان عینی می‌گویند که تمرکز استقرار نیروهای انتظامی به‌ویژه در اطراف گور ندا آقاسلطان است.
ندا آقاسلطان دختری بود که روز شنبه ۳۰ خرداد در طی سرکوب شدید اعتراضات خیابانی توسط نیروهای دولتی در منطقه کارگر شمالی به ضرب گلوله کشته شد.
تصاویر صحنه مرگ ندا که با تلفن همراه ضبط شد او را به نماد معترضان بدل کرده‌است.
بازداشت دو فیلم‌ساز
به گزارش تارنمای میدان زنان، دو تن از فیلم‌سازان ایرانی، مهناز محمدی و جعفر پناهی، در بهشت زهرا بازداشت شده‌اند.
این دو فیلمساز، صبح امروز برای گل گذاشتن بر سر مزار جانباختگان وقایع اخیر به بهشت زهرا رفته بودند که حدود ساعت ۲ بعد از ظهر، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. هنوز هویت بازداشت‌کنندگان مشخص نشده‌است.
جعفر پناهی، فیلمساز معتبری است که تاکنون برای فیلم‌های متعدد خود از جمله «آفساید»، «بادکنک سفید»، «آینه» و ... جوایز بسیاری را از آن خود کرده‌است.
مهناز محمدی، فعال حقوق زنان نیز سال‌هاست به عنوان مستندساز فعالیت می‌کند. مستند «زنان بدون سایه» از برجسته‌ترین کارهای اوست که به خاطر آن در ایران و خارج از ایران جوایز زیادی دریافت کرده‌است. وی اخیرا به همراه رخشان بنی اعتماد، مستند «ما نیمی از جمعیت ایران هستیم» را درباره مطالبات زنان در انتخابات ریاست جمهوری ساخته‌است.
مراسم امروز بهشت زهرا در ادامه یک رشته حرکت‌های اعتراضی علیه نتایج اعلام شده انتخابات و سرکوب‌های پس از آن برگزار می‌شود.
دو نامزد ‏اصلاح‌طلب انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران ‏طی چند نوبت از وزارت کشور جمهوری اسلامی ‏تقاضای مجوز برای برگزاری تجمع کرده بودند که هر ‏بار با مخالفت مقامات روبرو شد. .

۱۳۸۸ مرداد ۷, چهارشنبه

جلیلی خبر داد:تعطيلي یک بازداشتگاه‌ غیراستاندارد به دستور رهبری

جلیلی خبر داد:
تعطيلي یک بازداشتگاه‌ غیراستاندارد
به دستور رهبری




تابناک ــ نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به اينكه رهبري دستور تعطيلي يك بازداشتگاه را كه استانداردهاي لازم براي حفظ حقوق متهمين نداشت، صادر كرده‌اند، گفت: نه اصول ارزشي و نه قواعد دموكراسي اجازه نمي‌دهد كه كساني با عبور از قانون مشاركت و آراي ملت را انكار كنند و يا در مقابل، كساني به بهانه مقابله با رفتارهاي خلاف قانون خود مرتكب خلاف قانون و ناديده گرفتن حقوق مشروع انسان‌ها شوند.
به گزارش ايلنا، سعيد جليلي تاكيد كرد: نظام با قوت تمام نه تنها در صحنه بين‌المللي دفاع حداكثري از حقوق ملت ايران را دنبال خواهد كرد بلكه اين پشتوانه مردمي را سرمايه‌اي براي تثبيت ارزش‌ها، منافع و امنيت ملي مي‌داند و اجازه نخواهد داد با عبور از قانون كساني يا راي ملت را انكار كنند و يا در مقابل حقوق شهروندان را ناديده بگيرند. وي يادآور شد:
رهبري در جريانات اخير با حساسيت فراوان، دستورات اكيد به مسوولان دستگاه‌هاي مختلف صادر فرموده‌اند تا خداي ناكرده به كسي ظلمي نشود و چنانچه برخلاف موازين به كسي فشاري وارد شده يا ظلمي در حق كسي رفته به دقت بررسي و پيگيري شود و ايشان به همان ميزان كه بر پاسداري از آراي مردم و نتايج آن تاكيد داشته‌اند بر مقابله‌ي جدي با هرگونه تعرض به امنيت، جان و حقوق مردم هم تاكيد فرموده‌اند. جليلي خاطر نشان كرد:
موارد ياد شده بر اساس اين دستورات صريح و تاكيد مقام معظم رهبري، كميته‌هايي در دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي در حال بررسي و پيگيري است. دبير شوراي عالي امنيت ملي با خاطر نشان ساختن نارضايتي مقام معظم رهبري از هرگونه رفتاري كه خلاف اين اصل باشد به سخنان صريح ايشان در نماز جمعه درباره كوي دانشگاه اشاره كرد و افزود:
رهبر انقلاب لزوم اين مراقبت را مكررا به دستگاه‌هاي ذيربط تذكر داده و التزام به آن را مطالبه كرده‌اند و حتي به طور مشخص برخي موضوعات و حتي مصاديقي را كه در جريان آن قرار گرفته بودند به طور خاص ارجاع و دستور پيگيري فرمودند. به عنوان مثال ايشان دستور تعطيلي يك بازداشتگاه را كه استانداردهاي لازم براي حفظ حقوق متهمين نداشت، صادر كرده‌اند. وي تاكيد كرد: بر اين اساس برخورد دستگاه‌ها با تحركات مجرمانه بايد صرفا در چارچوب قانون باشد و كسي حق ندارد به اين بهانه حقوق مشروع افراد را ناديده بگيرد و يا آن را سلب كند. دبير شوراي عالي امنيت ملي افزود:
جمهوري اسلامي ايران با پشتوانه 40 ميليون راي مردم با اقتدار از قدرت مردم در عرصه‌هاي مختلف پاسداري مي‌كند. وي گفت: نظام جمهوري اسلامي با همان قوت و اقتدار كه از آراي 40 ميليوني ملت پاسداري مي‌كند، اجازه نمي‌دهد حقوق شهروندي آحاد مردم ناديده گرفته شود و انتظار طبيعي مردم آن است كه بايد از اقتدار و ظرفيتي كه هوشياري و مشاركت 40 ميليوني مردم ايجاد كرده است به شكل حداكثري در جهت منافع و امنيت ملي استفاده شود. جليلي انتخابات اخير را نقطه عطفي در تاريخ انقلاب خواند كه نشان داد جمهوريتي قوي پشتوانه اسلاميت نظام است و افزود:
مشاركت،‌ رقابت و شفافيتي كه در اين انتخابات به نمايش گذاشته شد جمهوريت نظام را در پررنگ‌ترين شكل آن به نمايش گذاشت. دبير شوراي عالي امنيت ملي ابتدايي‌ترين انتظار و خواست مردم را پاسداري و استفاده حداكثري از اين دستاورد بزرگ در همه عرصه‌هاي داخلي و خارجي دانست و گفت:
امروز نظام جمهوري اسلامي با پشتوانه 40 ميليون راي مردم موظف است با اقتدار و صلابت هر چه بيشتر از حقوق ملت دفاع كند. نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي، قانون را بهترين شاخص و ميزان خواند و تاكيد كرد: هيچ كس حق ندارد به هيچ بهانه‌اي با عبور از قانون حقوق ملت را ناديده بگيرد. وي با اشاره به ماهيت مردمي نظام جمهوري اسلامي اقتدار آن را بر همين مبنا دانست و گفت: نظام با اين اقتدار همچنانكه به هيچ دشمن خارجي اجازه نمي‌دهد به حقوق ملت ما تعرض كند، در داخل نيز چنين اجازه‌اي را به هيچ كس به هيچ بهانه‌اي نمي‌دهد. وي با يادآوري تاكيد هميشگي رهبر معظم انقلاب بر احترام كامل به حقوق مردم تصريح كرد: بر اساس آموزه‌هاي ديني كارگزاران نظام موظف به پاسداري از دستاوردهاي ملت و در عين حال حفاظت از حقوق مشروع آنان هستند. جليلي افزود:
دفاع از نظام جمهوري اسلامي ايران و جلوگيري از ستم بر آن بايد همزمان با پرهيز از اعمال ظلم و ستم باشد و اين تذكر رهبري معظم انقلاب است كه بارها همگان به خصوص دستگاه‌هاي مربوطه را به آن متذكر شده‌اند. وي با اشاره به اقتدار نظام و ملت تاكيد كرد:
نظام به پشتوانه اين اقتدار و با قوت تمام نه تنها در صحنه بين‌المللي دفاع حداكثري از حقوق ملت ايران را دنبال خواهد كرد؛ بلكه اين پشتوانه مردمي را سرمايه‌اي براي تثبيت ارزش‌ها، منافع و امنيت ملي مي‌داند و خواست ملت را هم در جهت احترام به نتيجه‌ي آراي 40 ميليوني و هم در جهت احترام به حقوق شهروندي آنان محقق خواهد كرد و اجازه نخواهد داد با عبور از قانون كساني يا راي ملت را انكار كنند و يا در مقابل حقوق شهروندان را ناديده بگيرند.

بازداشتگاه کهریزک در حد یک انبار است و بازجوها زندانیان را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند

داریوش قنبری:
بازداشتگاه کهریزک در حد یک انبار است
بازجوها زندانیان را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند




پارلمان نیوز ــ داریوش قنبری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»،در مورد جلسه امروز مجمع عمومی فراکسیون خط امام(ره)مجلس، اظهار داشت:«یکی از مهمترین مباحث صورت گرفته در جلسه امروز مجمع عمومی فراکسیون خط امام، پیرامون وضعیت بازداشت‌شدگان پس از انتخابات و وضعیت بد زندان‌ها و برخوردهایی که در آنجا با بازداشت‌شدگان صورت می‌گیرد، بحث‌های متعددی مطرح شد.» نماینده ایلام تاکید کرد:«در این جلسه گزارشی از عدم ارائه حقوق شهروندی در بازداشتگاه‌ها، ضرب و شتم بازداشت‌شدگان و سکوت طولانی قوه قضائیه ارائه شد که اعضا نسبت به این اتفاقات ابراز نگرانی کردند.» وی با اشاره به وضعیت اسفبار بازداشتگاه کهریزک گفت:«بازداشتگاه کهریزک بازداشتگاه استانداردی نیست و به شکل غیر قانونی افراد در آن نگهداری می‌شوند.»

سخنگوی فراکسیون خط امام(ره)مجلس تاکید کرد:«این بازداشتگاه در حد یک انبار است که فاقد امکانات اولیه و امکانات بهداشتی است.» وی با اشاره به گزارش مطرح شده در فراکسیون درمورد این بازداشتگاه اظهار داشت:«متاسفانه افراد بسیار در حال حاضر در این بازداشتگاه نگهداری می‌شوندکه به دلیل کمبود امکانات اولیه بهداشتی بیماریهای متعددی از جمله بیماری‌های عفونی شایع شده و افراد مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.» قنبری تضریح کرد:«رهبر انقلاب هم پس از اطلاع از وضعیت اسفبار این بازداشتگاه دستور بستن آن را داده‌اند که امیدواریم این بازداشتگاه تعطیل و زندانی‌ها به جای بهتری منتقل شوند.» نماینده ایلام همچنین با بیان اینکه در جلسه مجمع عمومی در خصوص مباحث پیرامون انتخابات و شرکت یا عدم شرکت اعضای فراکسیون در مراسم تحلیف و رای اعتماد وزرا بحث شد، گفت:«از آنجا که امروز تعداد زیادی از اعضا در جلسه شرکت کرده و هر یک خواستار طرح نظرات و دیدگاه‌های خود در مورد اتفاقات پس از انتخابات و موضعگیری اقلیت بودند جلسه طولانی شد و امکان جمع‌بندی فراهم نشد.»

سخنگوی فراکسیون خط امام(ره)مجلس خاطر نشان کرد:«تصمیم‌گیری درباره شرکت یا عدم شرکت در جلسات رای اعتماد و تحلیف به جلسه بعدی که هفته آینده برگزار خواهد شد موکول گردید.» به گزارش پارلمان‌نیوز، بازداشتگاه کهریزک که گفته می‌شود برخی از زندانیان جان خود را در آن از دست داده‌اند متشکل از چند سوله فاقد امکانات اولیه بهداشتی و رفاهی است. این مجموعه سوله‌ها که به عنوان بازداشتگاه در اختیار نیروی انتظامی قرار دارد از آغاز اجرای طرح امنیت اجتماعی در تهران توسط سردار رادان شناسایی شد و محل نگهداری اراذل و اوباش بود.

تعدادی از مراجع به نجف مهاجرت می‌کنند

شیعه آنلاین:
تعدادی از مراجع به نجف مهاجرت می‌کنند






پارلمان نیوز ــ به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، در همین راستا یک منبع آگاه به شیعه آنلاین، گفت:«پیش‌بینی می‌شود این مراجع تقلید عظام و علما، طی چند روز آینده، تصمیمی جدی در این باره بگیرند.» گفتنی است به نظر می‌رسد برخی تصمیمات اخیر در تعیین بعضی افراد در پست‌های ارشد دولتی، که با مخالفت مقام معظم رهبری نیز مواجه شد، خشم شدید مراجع تقلید و علما را برانگیخته و احتمالا موجب اتخاذ چنین تصمیمی شده است.
این منبع آگاه همچنین گفت:«اخبار موجود حاکي از آن است که حوزه نجف و مراجع تقلید این شهر نیز آمادگی خود را برای استقبال از این مراجع و علما، اعلام کرد‌ه‌اند.» به گزارش پارلمان‌نیوز، اکثریت مراجع تقلید با صدور بیانیه و یا عدم تبریک به احمدی‌نژاد دولت او را فاقد مشروعیت دانسته‌اند. نخستین بار، مجمع روحانیون مبارز در بیانیه‌ای از تحت فشار شدید بودن مراجع و علمای قم برای اعلام حمایت از احمدی‌نژاد و محکوم کردن اعتراضات مردمی خبر داد و بعد از آن نیز این اخبار توسط منابع دیگر منتشر شد؛ با این حال برخی مراجع از علما و مراجع اعظام تقلید همچون منتظری، صانعی، طاهری، بیات و... ریاست جمهوری احمدی‌نژاد را نامشروع اعلام کردند. از سوی دیگر در جریان معرفی مشایی به عنوان معاون اول نیز برخی مراجع از جمله آیت الله مکارم شیرازی این انتصاب را نامشروع اعلام کردند و به شدت به این تصمیم احمدی‌نژاد واکنش نشان دادند.


آنچه مردم را علیه رژیم شاه متحدتر کرد، بازتاب شکنجه‌ زندانیان در افکار عمومی بود

شهریاری، نماینده اصلاح طلب مجلس هشتم:
آنچه مردم را علیه رژیم شاه متحدتر کرد،
بازتاب شکنجه‌ زندانیان در افکار عمومی بود
پارلمان نیوز ــ مهدی شهریاری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، در خصوص تشکیل کمیته‌ای در کمیسیون امنیت ملی و کمیته جداگانه‌ای از سوی هیات رییسه مجلس برای بررسی وضعیت بازداشتگاه‌ها، نحوه بازجویی‌ها، شکنجه و در مواردی کشته شدن افراد دستگیر شده بعد از حوادث انتخابات در زندان‌ها، اظهار داشت:«نمایندگان به شدت نسبت به اوضاع پیش آمده نگران هستند و این وضعیت را به نفع نظام نمی‌دانند.»
وی با بیان اینکه اعتراض‌ها و نگرانی نمایندگان مختص جریان اصلاح‌طلب مجلس نیست، بلکه برادران اصولگرا نیز نگران این وضعیت هستند، تصریح کرد:«انقلاب اسلامی به وجود آمد تا جلوی بی‌عدالتی‌ها و بی‌قانونی‌ها گرفته شود.» عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس ادامه داد:«در رژیم شاهنشاهی بحث شکنجه در بین مردم بازتاب خوبی نداشت و یکی از دلایلی که مردم را علیه رژیم گذشته متحدتر و منسجم‌تر کرد تا اوضاع تغیر کند، بازتاب شکنجه در زندان‌ها در بین افکار عمومی بود.»
شهریاری خاطرنشان کرد:«کسانی‌که دوستدار نظام هستند احتمال شکنجه در زندان را به نفع نظام نمی‌دانند و معتقد هستند اگر این شائبه‌ها در بین افکار عمومی جا بیافتد تغییر آن از ذهنیت مردم مشکل خواهد بود.» عضو کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد:«چند مورد کشته شدگان این شائبه را تقویت وبین دلسوزان نظام ایجاد نگرانی کرده است.» وی با بیان اینکه مجلس از سر دلسوزی قصد دارد به صورت جدی به این امر رسیدگی کند، افزود:«روز گذشته در کمیسیون امنیت ملی این مباحث مطرح و امروز هم در کمیسیون قضایی مورد بررسی قرار گرفته است.» وی در پاسخ به این سئوال که آیا مجلس نسبت به وضعیت سایر بازداشت شدگان نیز نگران است، تصریح کرد:«در حال حاضر بحث سایر بازداشت شدگان مطرح است .گرچه باید دلایل فوت تعدادی از بازداشت شدگان نیز مشخص شود اما نگرانی‌ها در حال حاضر مربوط به سایر بازداشتی‌ها است.»
شهریاری گفت:«در مورد اعترافاتی که این روزها مطرح می‌کنند از بازداشت شدگان پس از انتخابات گرفته‌اند به نظر می‌رسد در شرایط عادی نبوده و باید رسیدگی شود.» وی در پاسخ به این سئوال که آیا مجلس یا کمیسیون امنیت ملی گزارشی از تعداد کشته شدگان، اعترافات تهیه شده، نحوه بازجویی و ...دارد، گفت:«کمیسیون در جریان این مسایل نیست، ضمن آنکه بعید است خود آقای لاریجانی بعنوان رییس مجلس نیز اطلاعاتی در این مسایل داشته باشد.»

رعایت حقوق افراد بازداشت شده، آزاد کردن افراد بیگناه و دلجویی از خانواده‌های داغدیده

آيت‌الله العظمي موسوي اردبيلي خواستار شد:
رعایت حقوق افراد بازداشت شده، آزاد کردن افراد بیگناه و دلجویی از خانواده‌های داغدیده








قلم - آیت‌الله العظمی عبدالکریم موسوی اردبیلی در اطلاعیه‌ای، رعایت حقوق افراد بازداشت شده، و آزاد کردن هرچه سریع‌تر افرادی که ارتکاب جرمی توسط آنان احراز نشده است و دلجویی از خانواده‌هایی که عزیزان خود را در حوادث اخیر از دست داده‌اند را خواستار شد.
به گزارش قلم‌نیوز، متن نامه آیت‌الله العظمی عبدالکریم موسوی اردبیلی به این شرح است:
"و أطیعوالله و رسوله و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم
وقایع تاسف‌بار اخیر و اتفاقاتی که در شأن نظام اسلامی نبوده و زیبنده‌ی آن نیست، موجبات نگرانی تمام علاقه‌مندان به کشور و نظام جمهوری اسلامی را فراهم آورده و باعث سلب آسایش و آرامش از جامعه شده است. حرمت‌شکنی‌ها و ایراد اتهاماتی که در دادگاه‌های صالحه ثابت نشده‌اند، به بزرگان و شخصیت‌های ملی و دینی، نه تنها جامعه را آرام نمی‌سازد بلکه آتش فتنه را شعله‌ورتر می‌کند. و لا تقف ما لیس لک به علم ان السمع والبصر والفواد کل أولئک کان عنه مسوولا. ادامه این وضعیت به یقین مطلوب هیچ‌یک از دلسوزان کشور نبوده و بیم آن می‌رود که باعث تضعیف پایه‌های نظام و اعتماد عمومی به آن گشته و زمینه‌ساز فتنه‌هایی بس عظیم و بزرگ گردد.
این‌جانب از تمامی مسوولان و دست‌اندرکاران امر می‌خواهم که هرچه سریع‌تر نسبت به ترمیم شکاف‌های ایجاد شده و جبران آسیب‌های وارد آمده اقدام نمایند و در جهت بازسازی اعتماد مردم به نظام تلاش کنند. رعایت حقوق افراد بازداشت شده و برخورد همراه با عطوفت اسلامی و انسانی با آنان و آزاد کردن هرچه سریع‌تر افرادی که ارتکاب جرمی توسط آنان احراز نشده است و هم‌چنین دلجویی از خانواده‌هایی که عزیزان خود را در این حوادث از دست داده‌اند می‌تواند قدری التیام‌بخش بوده و تنش‌های موجود را کاهش دهد.

امید است که با درایت افراد کاردانی که در نظام جمهوری اسلامی مشغول خدمت می‌باشند، کشور از وضعیت بغرنج فعلی رهایی یافته و تجربیات حاصله از این اتفاقات چراغ راهی برای اداره هرچه بهتر و صحیح‌تر امورات جامعه در آینده گردد.
عبدالکریم موسوی اردبیلی
سوم شعبان المعظم ‌١٤٣٠

اسلام سیاه و اسلام سبز؛ دو رویکرد به انتخابات

اسلام سیاه و اسلام سبز؛ دو رویکرد به انتخابات
جایگاه انتخابات در«اسلام سبز» و «اسلام سیاه» موضوع سخنرانی روز گذشته دکتر محسن کدیور در دانشگاه جرج میسون ویرجینیا بود.به گزارش خبرنگار "
جرس" این سخنرانی به دعوت گروه «رای من کجاست؟» واشنگتن دی سی و «اتحاد برای ایران» و با حضور جمعی از دانشجویان و ایرانیان مقیم واشنگتن دی سی برگزار شد. دکتر کدیور در این سخنرانی که به زبان فارسی ارائه شد، با مقایسه جایگاه انتخابات در«اسلام سبز» و «اسلام سیاه» تاکید کرد که این دو تلقی از اسلام، فقط مشترک لفظی‏اند و دومعنای کاملا متفاوت دارند. جایگاه انتخابات در اسلام سیاهکدیور در تشریح جایگاه انتخابات در دیدگاه دینی حاکم گفت: در«اسلام سیاه» انتخابات فقط امری تزئینی و تشریفاتی است آنهم برای اینکه شبهه استبداد از حکومت دینی برطرف شود.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: در این‏گونه تلقی از اسلام، به جای رای گیری و انتخاب، روی بیعت تاکید می‏شود و لذا ما شاهدیم که رسانه‏های دولتی ایران پس از هر انتخابات، شرکت مردم را بیعتی دوباره با نظام می‏خوانند. در چنین بیعتی مردم اقرار می‏کنند که حاکمان از جانب خدا نصب شده‏اند و قول می دهند از وی اطاعت کنند. حال در چنین تلقی ای از مساله بیعت، این سوال پیش می‏آید که اینهمه هزینه و تبلیغ برای انتخابات برای چیست؟
کدیور خاطر نشان کرد که حامیان «اسلام سیاه» در پاسخ به این سوال، به گفته‏ای از یکی از علما استناد می‏کنند که انتخابات را در صورتی جایز دانسته که «از نبود آن شبهه شود که حکومت اسلامی استبدادی است و در نتیجه به وهن اسلام و بدنامی مذهب منجر شود.»
کدیور افزود که در این تلقی از اسلام چیزی به نام «مصلحت نظام» وجود دارد که حفظ آن از اوجب واجبات است و هیچ امر قانونی، انسانی و اخلاقی در برابر آن قدرت مقاومت ندارد و مدافعان چنین برداشتی، با فریب و دروغ و افترا هم که شده فرد مورد نظر خود را به قدرت می‏رسانند.
او گفت: در اسلام سیاه مشروعیت همه امور به ولی فقیه (که می پندارند منصوب خداوند است) می‏باشد و حال مردم می‏پرسند که آیا ممکن است خداوند به چنین فرد متوسطی اینهمه اختیار دهد؟ آیا این برخلاف عدالت و حکمت خداوند نیست؟
به گفته کدیور در چنین تلقی ای از اسلام، مردم در امور مهم و اساسی مانند انتخاب اعضای مجلس خبرگان، نمایندگان مجلس و رییس جمهور صلاحیت اظهار نظر ندارند و تنها در امور ثانوی و جزئی و پیش پا افتاده، نظرشان پرسیده می شود. لذا حاکمان، خود افرادی را به مردم معرفی می‏کنند تا مردم از بین آنها کسانی را برگزینند و در نتیجه مشکلی برای حکومت ایجاد نشود و این روشی بوده که تاکنون شورای نگهبان بدان عمل کرده است.کدیور گفت: این ساز و کار، طوری برنامه ریزی شده که نتایج آن قابل پیش بینی باشد. با این وجود دیدیم که در انتخابات سال 1376 و 1388 نتیجه‏گیری آنها درست از آب در نیامد.
او با اشاره به بحث «جدا بودن مشروعیت از مقبولیت» در این تلقی اشاره کرد که بعضی‏ها می‏گویند که امام علی(ع) وقتی در حکومت بود مشروع و مقبول بود، وقتی خانه‏نشیدن بود مشروع بود ولی مقبول نبود و این در حالی است که از نظر اینها حکومت سه خلیفه بعد از پیامبر مقبول بود ولی مشروع نبود.
کدیور تاکید کرد که: بر خلاف چنین بحث‏هایی، مشروعیت از مقبولیت جدا نیست و هر دو لازم و ملزوم هم هستند. متاسفانه اسلام امروز ایران، از مکتب شیعه عدالت خواه فاصله گرفته و به اسلام سنی اشعری نزدیک شده است.
اسلام سبز، سازگار با دمکراسی و حقوق مردمدکتر محسن کدیور در ادامه سخنان خود به گفته بنیانگذار جمهوری اسلامی آیت الله خمینی اشاره کرد و گفت: در تلقی «اسلام سبز»، میزان رای ملت است، به این معنا که مردم هر که را بخواهند به مسند قدرت می‏نشانند.
کدیور افزود: دراسلام سیاه رای مردم میزان است تا زمانی که ولی فقیه صلاح بداند، در حالیکه در تلقی اسلام سبز مصلحتی بالاتر از به رسمیت شناختن این میزان وجود ندارد. اسلام سبز نه تنها در تعارض با دمکراسی نیست، بلکه کاملا سازگار با دموکراسی است. در این اسلام، مردم تعیین کننده جهت جامعه‏اند. البته این به این معنا نیست که نظر اکثریت همواره درست است، بلکه به این معنی است که جهت اصلی کشور را اکثریت تعیین می‏کند و اقلیت اگر با آن موافق نیست، فقط می‏تواند کار فرهنگی و روشنگری کند ولی نمی‏تواند کسی را به زور به بهشت بفرستد.
کدیور با ذکر نقل قولی از ابوسفیان که گفته بود: «محمد (ص) در صدر اسلام اول قلب‏ها را فتح کرد و بعد خانه‏ها را و شهرها را.» به فتاوای تاریخی آیت الله العظمی منتظری درباره هماهنگی اسلام با دمکراسی اشاره کرد وگفت: نظرات ایشان مانند نظرات جان لاک و جفرسون در حوزه فلسفه سیاسی، دمکراسی و حقوق طبیعی مردم است. البته این فقیه عالیقدر از مسیری جدا به همان نتایجی رسیده است که فلاسفه سیاسی غرب به آن رسیده بودند.
دکتر کدیور با اشاره به حدیث پیامبر اسلام (ص) که مردم را مالک جان و مال خود خوانده بود تاکید کرد که «در تلقی اسلام سبز حاکمان باید از مردم برای اداره امور مملکت اجازه بگیرند. وقتی در احکام اسلامی مردم می‏توانند امام جماعت را انتخاب کنند، روشن است که می‏توانند از حاکمی که دوستش ندارند تبعیت نکنند.»
کدیور در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد که «بعضی‏ متفکران در تلاشند که بگویند شریعت و فقه منشاء اختلاف است، هم ارباب قدرت، هم منتقدان به پاره ای احادیث استناد می کنند، بنابراین بهتر است فقه و شریعت و حدیث را به کلی کنار بگذاریم و از شریعت و فقاهت، سیاست نخواهیم.»
کدیور با رد چنین نظری یادآوری کرد که «در همه علوم دیگر هم چنین اختلاف نظراتی وجود دارد و لذا نمی‏شود بطور مثال چون دو نفر از علمای روانشناسی نظراتی کاملا خلاف هم دارند علم روانشناسی را تعطیل کرد. همین طور نمی‏توان گفت که همه مشکلات ما از فقه است. ما هم فقه سیاه داریم و هم فقه سبز.»
کدیور اشاره کرد که در سال 1368 هاشمی رفسنجانی در مجلس بازنگری قانون اساسی پیشنهاد کرد که دوره رهبری 10 ساله باشد و این پیشنهاد به تصویب مجلس خبرگان رسید. در همین حال جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نامه‏ای به این مساله اعتراض کرد و نوشت که «نایب امام زمان نمی‏تواند 10 سال نایب باشد و بعد نباشد. لذا اعتراض جامعه مدرسین باعث شد که این مصوبه ملغی شود ولی این روزها ما چاره‏ای نداریم که به عنوان یک راه حل میانه، به پیشنهاد هاشمی بازگردیم تا شاید رهبری به مردم پاسخگو باشد.
در انتخابات اخیر چه اتفاقی افتاد؟کدیور همچنین گفت که در اعلام نتیجه انتخابات اخیر ایران جای رای اقلیت و اکثریت عوض شد و رهبری نیز با شتاب و پیش از تایید قانونی نهادهای مربوطه، سه بار بر آن صحه گذاشت. این یک خطای استراتژیک از سوی رهبری بود، بطوریکه امانتداری حاکمان از سوی مردم زیر سوال رفت. حال آنها باید امانت داری خود را اثبات کنند.
او افزود: این حکومت است که باید اعتماد از دست رفته مردم به خود را جبران کند و امانتداری و صلاحیتش برای زمامداری را اثبات کند و اگر نکند خود به خود معزول است.
کدیور در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت سعید حجاریان و شهید محسن روح الامینی پرسید: «اگر شما پیروز انتخابات بوده‏اید چرا اینهمه بگیر و ببند می‏کنید؟ پیروزی که اینهمه داغ و درقش ندارد. سی سال قبل رهبر انقلاب اسلامی به کمک ملت توی دهن دولت ظالم زد، ولی الآن حاکم ایران به اتکای یک دولت نورچشمی توی دهن این ملت مظلوم می زند. به گزارش خانواده شهید روح الامینی، بازجویان دهان این شهید را خورد کرده بودند.»
کدیور با تشبیه استعفای مشایی به خیمه شب بازی افزود که «وضعیت ایران امروز مثل زمان قبل از انقلاب است که شاه برای راضی کردن مردم نخست وزیرش را عوض می‏کرد در حالیکه مردم به دنبال برکناری خود او بودند.» مردم ایران به کمتر از برکناری مرد دروغگوی شهر محمود احمدی نژاد راضی نمی شوند.
کدیور با اشاره به درخواست خاتمی برای برگزاری رفراندوم گفت: «در شرایط کنونی تجدید انتخابات کف مطالبات مردم ماست، باید با برگزاری رفراندم نظر ولی نعمتهای کشور را جویا شد. نامه نوشتن «رهبران سبز» به مراجع به دلیل آن است که آنها مقام رهبری را فصل الخطاب نمی‏دانند.»
کدیور در ادامه به پرسشهای فراوان حضار پاسخ داد. وی با اشاره به بیانیه «تاریخی» آیت الله العظمی منتظری توصیه کرد که مردم باید مبارزه خود را از «پرفایده‏ترین و کم هزینه‏ترین راه‏های امر به معروف و نهی از منکر به پیش ببرند و البته بدانند که این راه هزینه دارد.»
کدیور تاکید کرد، هرگونه کار خشونت آمیزی به نفع حکومت ایران است و هم اکنون هم خشونت‏ها به دست مأموران لباس شخصی خود آنها صورت می‏‏پذیرد و ساحت مردم ایران از چنین اتهاماتی بری است.
محسن کدیور در انتهای سخنان خود در مورد نقش ایرانیان خارج از کشور گفت: ما باید به فکر مردم ایران باشیم و خودمان را با آنها هماهنگ کنیم و جلوتر یا عقب‏تر از آنها نیفتیم و کاری کنیم که جهان رییس جمهور تقلبی و مقامات چنین دولتی را به رسمیت نشناسد و به دیگر کشورها راه ندهد.
کدیور با مخالفت صریح با هرگونه تحریم اقتصادی و حمله نظامی به ایران تاکید کرد: «دود چنین اقداماتی فقط به چشم خود مردم ایران می‏رود و حاکمان مستبد از آن بر علیه جنبش دموکراتیک سبز سوء استفاده خواهند کرد.»
کدیور همچنین به تفاوت نسل قدیم ایرانیان خارج از کشور با نسل جدید آنها اشاره کرد و گفت:«چیزی که در آمریکا در این روزهای پس از انتخابات ایران دریافتم، این است که نسل جدیدایرانیان بر خلاف نسل قدیم برای مردم ایران بخشنامه و دستورات انتزاعی صادر نمی‏کند، بلکه سعی دارد خود را با جنبش مردم داخل ایران هماهنگ سازد و صدای مردم سبز ایران را همانگونه که هست به گوش جهانیان برساند و این اتفاق مبارکی است.»متن کامل سخنان مهم کدیور بزودی منتشر خواهد شد.

پیوند تازه علما و جنبش، محصول مقاومت مردم

پیوند تازه علما و جنبش، محصول مقاومت مردم
شبکه
جنبش راه سبز (جرس): تداوم اعترض مردم به نفی جمهوریت، سلب حق انتخاب، نادیده گرفتن نظر آنها در نحوه اداره کشور و تداوم اعتراض به اعمال خشونت عریان علیه اعتراضات آرام و مسالمت آمیزشان که با حمایت جمعی از علما همراه شده، پیوندی تازه میان جنبش سبز و علما و حوزه های علمیه ایجاد کرده است.
به گزارش خبرنگار جرس، اگرچه دو تن از شاخص ترین رهبران جنبش یعنی خاتمی و کروبی از روحانیون به شمار می روند، ولی پیوند علما و جنبش در سطح میانی از زمانی جدی تلقی شد که آیت الله هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه در حرکتی ارزشمند صدای ملت را شنید و حاکمیت را برای برخورد ناصواب با مردم مورد سرزنش قرار داد. با این حرکت هاشمی، علمای بسیاری هر روز با صدور بیانیه و اطلاعیه ای به جنبش سبز و مردمی ایرانیان پیوستند.
در سطح علمای طراز اول و مراجع همانند گذشته آیت الله العظمی منتظری پیشتاز دفاع از حقوق مردم و اعتراض به ستمگران بوده است. آیت الله العظمی موسوی اردبیلی و آیت الله العظمی صانعی نیز از جنبش سبز حمایت کرده اند. آیت الله طاهری، آیت الله بیات زنجانی و آیت الله دستغیب بیانیه هائی متین در راه سبز مردم منتشر کرده اند.
در تازه ترین اقدام، آیت الله الله العظمی صانعی با صدور بیانیه ای در حمایت از بیانیه مشترک خاتمی، کروبی و موسوی، حمایت قاطع خود را از جنبش سبز اعلام کرده است. در متن بیانیه آیت الله صانعی که نسخه ای از آن در وب سایت ایشان قرار گرفته، خطاب به رهبران جنبش آمده است:تظلم های کتبی شما بزرگان که گویای تعهدتان به اسلام و اهداف مقدس جمهوری اسلامی که توسط امام امت (سلام الله علیه) ترسیم گردیده، دریافت شد.همانطور که همگان می‌دانند میزان رأی ملت است و مردم طبق منشور قانون اساسی باید بر سرنوشتشان حاکم گردند. بر این اساس باید به سمتی حرکت کنیم که منطق، آزادی بیان، صدق و راستی و دفاع از حقوق انسان ها جایگزین ظلم، ستم، دروغ و شکنجه روحی و جسمی ـ که ماحصل دولت‌های غیر مردمی، مستبد و خودخواه است ـ گردد. اما متاسفانه همانطور که در نامه شما اشاره شده، مدتی است که شاهد افتراء، دروغ و تضییع حقوق مردم، بازداشت و زندانی نمودن، ظلم و آزار و شکنجه‌های روحی و حتی کشتن مردمی که برای دفاع از حق خود تظاهرات مسالمت‌آمیزی را داشته اند، هستیم.
اینجانب به حکم لزوم جلوگیری از ظلم ظالمین به همه کسانی که سببا یا مباشرا در ضرب و جرح و قتل و زندانی کردن انسان‌ها از اقشار مختلف مردم دخالت می‌کنند و به اذیت و ایذاء آنها در زندان‌ها و سلول‌ها ـ که خود ظلم مضاعفی به آنان می‌باشد ـ می‌پردازند می‌گویم که اینگونه ظلم‌ها به کسانی که هیچ پناهگاهی جز خداوند ندارند از گناهان کبیره به شمار می‌رود و آنقدر بزرگ و خلاف انسانیت و معصیتی فوق‌العاده است که سه امام معصوم به سه فرزند خودشان (علیهم السلام) که آنها هم امام بوده‌اند و برای درس به دیگران وصیت کرده‌اند که باید از آن فاصله گرفت و به آن نزدیک نشد: «ایاک و ظلم من لایجد علیک ناصراً الا الله» لذا امیدوارم تا دیر نشده زمینه آزادی تمام زندانیان و اجازه برگزاری مراسم به خانواده شهدای حوادث اخیر داده شود و آمرین و عاملین و محرکین و همه آنها که به نحوی در بروز حوادث اخیر دخیل بوده‌اند توبه نموده و رضایت مضروبان و آسیب‌دیدگان را جلب نمایند و در یک جمله به نصایح خیرخواهانه آیت‌الله هاشمی دامت افاضاته توجه کرده و به آن عمل نمایند تا پرونده دولت بیش از مساله انتخابات و عدم مشروعیت شرعی و مقبولیت که به وسیله قانون اساسی با رأی قطعی و بدون تردید توده مردم حاصل می‌شود، سنگین‌تر نگردد و حقوق اولیه مردم تضییع نشود و به جای توجه به اعتراض توده‌های مردم در داخل و خارج، سینه و قلب جوانان را نشانه نروند که همه ظلم‌ها و اذیت‌ها و اعتراف‌گیری‌ها و دروغ‌پردازی‌ها نه تنها منجر به تقویت حکومت نمی‌شود بلکه موجب ضعف و بغض مردم نسبت به حکام خواهد شد و در نهایت ناله مظلومان، قطعا ذلت و گرفتاری ستمکاران را در زمانی نه چندان دور به دنبال خواهد داشت.
در خاتمه این بیانیه آمده است: همانطور که قبلا گفته‌ام، بار دیگر به شما و همه ملت شریف و عزیز ایران اسلامی در داخل و خارج و همه کسانی که تلاش می‌کنند صدای مظلومین معترض به انتخابات را به گوش جهانیان برسانند عرض می‌کنم که مبادا فشارها و اذیت‌ها و حق‌کشی‌ها موجب یأس و ناامیدی شما گردد و خواسته ستمکاران تحقق یابد بلکه باید راه احقاق حق را بدون خشونت و با رعایت حفظ امنیت و رفتار مسالمت‌آمیز ادامه داد. خداوند را شاکرم که شما آقایان با حفظ وحدت، که رمز پیروزی شماست و اتحاد توده‌های مردمی را نیز به دنبال خواهد داشت، توانسته‌اید همگام و همفکر با یکدیگر به جلب و جذب مردم مخصوصا نسل جوان بپردازید و شهد شیرین دفاع از حقوق انسان‌ها و حاکمیت مردمی را به یادگار بگذارید.
از مردم عذر خواهی کنید و به آنها برگردید
آیت‌الله علی‌محمد دستغیب، از علمای بنام شیراز و از اعضای خانواده‌ی اصیل دستغیب، نیز با صدور پیامی شدیداللحن به نامه‌ی منتسب به اکثریت اعضای مجلس خبرگان رهبری واکنش نشان داد و از آنها خواست عذرخواهی کنند و به خواست ملت برگردند.چند روز پیش نامه ای مجعول با عنوان اکثریت مجلس خبرگان منتشر و از مواضع آیت الله هاشمی رئیس مجلس خبرگان در نماز جمعه انتقاد شده بود.در نامه آیت الله دستغیب که در وب سایت ایشان منتشر شده آمده است:بیانیه‏اى را مشاهده کردم که جمعى از نمایندگان مجلس خبرگان رهبرى صادر کرده‏اند. اینجانب به عنوان یکى از اعضای خبرگان و منتخب مردم فارس عرض مى‏کنم: مى‏فرمایید چهل میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند. اما سؤال اینجا است که سخن اکثریت ایشان این است که رأى ما کجا رفت؟ اگر شما به این خواسته آنها احترام مى‏گذاشتید و اهمیت مى‏دادید که الان هم دیر نشده، چنانچه صندوقى باقى باشد بازشمارى مى‏کردید، بر شما معلوم مى‏شد که خواست آنها غیر عقلایى نبوده.
بعضى افراد فکر مى‏کنند که دفاع از خطبه روز جمعه ۲۱/۴/۸۸ آیةاللَّه هاشمى دفاع از شخص هاشمى و مقابله با مخالفین هاشمى است، در صورتی که هر شخص فهیم این خطبه را تقدیر مى‏کند و نقطه قوّت جهت استمرار جمهورى اسلامى ایران مى‏داند، چون مطالب جناب آقاى هاشمى همان مطالبات مردم است که امام امت‏(رحمه الله) براى آنها احترام قائل بود.
شما آیة اللَّه هاشمى رفسنجانى را نصیحت کردید، اما ظاهراً فراموش کرده‏اید که بعد از فوت امام امت (رحمه الله) بدون فوت وقت و با وجود حضرات آیات صافى گلپایگانى و اردبیلى و مشکینى و امینى و دیگر بزرگان از علما، ایشان براى حفظ نظام همه توان خود را گذاشت و با سخنان خود خبرگان را آماده کرد که به حضرت آیةاللَّه خامنه‏اى رأى بدهند، با آن حساسیت زمانى که یقیناً مکتوب است، آنگاه کسى نگفت خلاف نظام سخن مى‏گوید و خلاف نظام عمل مى‏کند، موجب تفرقه شده، اما اکنون که حقایقى بر خلاف میل شما مى‏گوید و بر همه شما خوب واضح است که حقیقت چیست، حالت اعتراض دارید. این انصاف است؟ پس غرض از این بیانیه حفظ نظام نیست.
شما توصیه به اخلاق مى‏کنید. خوب بود از آن همه خلاف شرع‏ها که در مناظره تلویزیونى روى داد، نهى مى‏کردید، و خوب بود شما به شکنجه‏هاى نامشروع در زندانها که هر روز جسدهایى تحویل داده مى‏شود، اعتراض مى‏کردید. مطمئن باشید که مردم اگر با آنها به صداقت رفتار شود، همه مخلص علما و روحانیون صادق هستند. شما را به خدا، هنوز هم دیر نشده، در عوض اینهمه تهمت‏ها، سرکوبها، نسبت ارتداد دادن، ضد ولایت فقیه خواندن، نسبت به عمال خارجى دادن و متهم کردن افراد به دستور گرفتن از خارج و براندازى نظام و هر شخصیت و یا جمعیتى را به نحوى از اطراف خودتان دور کردن؛ بیایید در عوض این کارها، دست مهر و محبت به سر مردم بکشید، زندانی‌ها را آزاد کنید، عذرخواهى کنید، با آزادى آنها به خواست اکثریت گوش دهید. ببینید چقدر لذت مى‏برید از دوستى، از محبت واقعى، از رحمت خداوند.در خاتمه این پیام با اشاره به اینکه گفته می شود اعترافاتی که در زندان گرفته شده به عنوان مدرک جرم بازداشت شدگان تلقی شده است، تصریح دارد: هیچ مرجعى چنین فتوایى جهت صحت چنین اعترافاتى نمى‏تواند بدهد. لذا از نظر شرعى و قانونى مدرک نمى‏باشد.خبرنگاران جرس با پیگیری اخبار بیوت مراجع و علما، آخرین بیانیه ها و پیام های آنان در همراهی با جنبش سبز را منتشر خواهند کرد.

نامه ای به پدرم ( عاطفه امام )

نامه ای به پدرم
عاطفه امام
لحظاتي ست که رگ جان مي گسلد
سرد و بي روح مي نشينم و چشمانم خيره به در.
منتظر تا که بيايد با شور
وخانه ی دلم را روشن کند وپر از نور.
توي اين سکوت مرگبار
گرمي دستان او را مي طلبم .
کاش مي شد که بياید ...
سلام، می‌دانم که صدایم را نمی‌شنوی اما برای دل‌تنگی‌هایم برای سکوت بی‌پایان مادر و برای لبخند تلخ لحظه‌هایم می‌نویسم.
تو آنجایی و من اینجا، در این فکر که تا چه حد در اشتیاق، بار دیگر در کنار تو بودنم.
آن شب که تو را وحشیانه از ما جدا کردند چاره‌ای نبود جز سکوت،
مرگی که در آن صدای پلک زدن باران می‌آمد و من در احساسی که در خمیدگی کوچه ناپدید می‌شد تشییع می‌شدم.



پدرم!
الان 40 روز است که در انتظار دیدن دوباره‌ات نشسته‌ام . نمی‌دانم الان کجایی و به چه فکر می‌کنی . کاش بودی و می دیدی که لیلایت در نبودنت چگونه مردانه ایستاده و بار سنگین این خانه را به دوش می کشد .


بچه ها هرکدام غم دوری ات را در پشت حصار اشک هایشان پنهان کردند. هر لحظه ی زندگیم را با آموخته هایت معنا دادی‌. به من آموختی که از حقم دفاع کنم اما الان حق دیدن تو را هم از من گرفته‌اند،‌ حال این حق را از که طلب کنم؟!
حال روزگار به من یاد داد، گاه باید از شیفتگی رها شد تا به آگاهی رسید.
ببین چقدر نجیب نجوا می‌کنم تو را میان اشک و دلتنگی!
سکوت، خستگی از شانه های بی احساسم می گذرد و در گرداگرد جسمم آخرین دیدار تورا تداعی می کند.
آنگاه که زنجیره های بی اعتمادی پاهایم را به زمین میدوزند
بغض یاریم می کند !
آری !
بغض در حصار چشمانم میریزد و من از شرم نگاه های شاد تو
گاه گاه هوای تازه را بهانه می کنم تا در خلوت دوری اتبی صدا بگریم ...
حاکمان!
برزخ را چه قیامتی است؟ که اینگونه گل را خشک و خشت را آجر می‌کند؟
دنیا را چه خیراتی است که وجدان را ذوب و محبت را تبدیل به آتش می‌کند؟
دنیا را چه خیری است که بشر را اینگونه به دنبال قدرت می‌کشاند؟
و هم اکنون لحظه‌هایم در حسرت فهم این واژه به یغمای زمان می رود که "عشق" را در جستجوی کدامین متاع شیطان به باد داده‌ایم که اینگونه نفرت در کیسه هایمان اندوخته‌ایم؟
دولتمردان!
من هنوز در سینه خود شراره‌ای آسمانی دارم که نامش وجدان است. با این کلمه آشنایید؟ فکر نمی‌کنم ...
اللهم عجل لولیک الفرج
دخترت عاطفه
*عاطفه امام دختر جواد امام مسوول ستاد انتخاباتی تهران میرحسین موسوی و معاون وزیر نیرو دولت خاتمی

زندان ابوغریب دولت بوش را رسوا کرد، اما در اوین هیچ کس پاسخگو نیست

حمیدرضا جلایی‌پور گفت‌و‌گوی اختصاصی با «موج سبز آزادی»
زندان ابوغریب دولت بوش را رسوا کرد،
اما در اوین هیچ کس پاسخگو نیست


حمیدرضا جلایی‌پور، استاد دانشگاه و پدر محمدرضا جلایی‌پور عضو بازداشتی پویش موج سوم، با مقایسه شرایط دو زندان ابوغریب و اوین در عراق و ایران، گفت: هر روز با خبری تازه از کشته شدگان در زندان‌های قانونی و غیرقانونی جمهوری اسلامی در اثر ضرب و شتم و شکنجه در زندان روبه‌رو می شویم و هیچ کس هم پاسخگوی این خون‌ها و جنایات رخ داده نیست.

جلایی‌پور در گفت‌وگوی اختصاصی با «
موج سبز آزادی» درباره‌ی حضور صبح امروز خود در محل زندانیان اوین، گفت: پس از 40 روز پیگیری‌های بی‌حاصل برای اطلاع از وضعیت محمدرضا، از طریق یکی از خانواده‌های زندانیان سیاسی به ما اطلاع دادند امروز دوشنبه برای ملاقات با محمد رضا به اوین مراجعه کنیم. ما از صبح به در بازداشتگاه اوین آمدیم، ولی پس از ساعت‌ها معطلی و پیگیری، کسی پاسخی به ما نداد.وی با اشاره به حضور تعداد زیادی از مادران و پدران بازداشت شدگان و مفقودین در حوادث بعد از انتخابات در جلوی بازداشتگاه اوین، افزود: من از دیدن این خانواده‌ها که با نگرانی به دنبال پاسخی در مورد وضعیت فرزندان یا دیگر اعضای خانواده‌شان می‌گردند، خون دل خوردم و شاهد صحنه‌های تأسف‌باری بودم.
این عضو جبهه‌ی مشارکت همچنین در مورد پیگیری‌های 40 روز اخیر خود گفت: بنده از تمامی مراجع و کانال‌های ممکن غیر از رهبری در مورد وضعیت محمدرضا پرس‌و‌جو و پیگیری کردم، اما هیچ کس حاضر به پاسخگویی نیست و مسئولیتی در مورد این بازداشت‌ها به عهده نمی‌گیرد. یک گروه نامشخص که هیچ یک از دستگاههای امنیتی یا قضایی از آن اطلاعی ندارد، این وضعیت را ایجاد کرده و گویا پاسخگوی کسی در کشور نیست.
وی با اشاره به حوادث زندان ابوغریب در عراق عنوان کرد: همگان دیدند در مورد زندان ابوغریب عراقی‌ها آزادانه اعتراض کردند و جنایات صورت گرفته توسط اشغالگران را افشا کردند و به کمک افکار عمومی برای تعطیلی این زندان و محاکمه‌ی عوامل آن جنایت‌ها اقدام کردند. حتی در اثر این افشاگری‌ها مردم آمریکا بوش و حزب متبوعش را که به عنوان رئیس‌جمهور و حزب حاکمه آمریکا مسئول اتفاقات رخ داده در آن زندان بود، در انتخابات تغییر دادند. اما در ایران با اینکه به حق مانور تبلیغاتی گسترده‌ای علیه این جنایت‌ها و علیه آمریکا صورت گرفت، اما هر روز با خبری تازه از کشته شدگان در زندان‌های قانونی و غیرقانونی جمهوری اسلامی در اثر ضرب و شتم و شکنجه در زندان روبه‌رو می‌شویم و هیچ کس هم پاسخگوی این خون‌ها و جنایات رخ داده نیست.

جزئیات تازه‌ای درباره‌ی نحوه‌ی شهادت امیر جوادی لنگرودی

جزئیات تازه‌ای درباره‌ی نحوه‌ی شهادت امیر جوادی لنگرودی



یکی از دوستان شهید جوادی لنگرودی اطلاعات جزئیات تازه‌ای را درباره‌ی نحوه‌ی شهادت وی برای «موج سبز آزادی» ارسال کرده است که در ادامه می‌خوانید.
امیر جوادی لنگرودی متولد 23 شهریور 1364 در رشت و دانشجوی مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد قزوین، روز 18 تیر به همراه عده‌ای دیگر از جوانان بازداشت شد. گفته‌اند که وی در بازداشتگاه به تشنج مبتلا شده است. نیروهای امنیتی او را به بیمارستان فیروزگر منتقل می‌کنند، در حالی که خیلی کتک خورده بوده و تنش کبود بوده است.
او در روز جمعه 19 تیر از بیمارستان ابتدا به کلانتری 148 انقلاب و از آنجا به کهریزک منتقل می‌شود. در کهریزک با پوتین آنقدر به سینه و سرش می‌کوبند که یک چشمش می‌ترکد، دچار خونریزی ریوی می‌شود و خلط خونی استفراغ می‌کند. بعد از شکنجه، قرار بوده به اوین منتقل شود که در مسیر دچار تشنج و ایست قلبی ریوی می‌شود.
وی در روز 23 تیر در زندان به شهادت می‌رسد. ده روز جسدش را در سردخانه نگه می‌دارند، تا 3 مرداد که به خانواده‌اش برای تحویل جسد خبر می‌دهند. پزشکی قانونی دلیل مرگ را «ایست تنفسی به خاطر خونریزی ریوی» اعلام کرده است.
پیکر این شهید، روز یکشنبه، بعد از روزها بی‌خبری و دربه‌دری به خانواده‌اش تحویل داده شد، با این شرط که علت مرگ او را بیماری مزمن ریوی عنوان کنند. صبح امروز، دوشنبه، پیکر این شهید، در بهشت زهرای تهران تشییع و در کنار پیکر شهدای مظلوم سبز دیگر آرام خواهد گرفت.
همچنین بر اساس یک گزارش دیگر، علی جوادی لنگرودی، پدر این شهید، در نامه‌ای که در مورد کشته شدن پسرش به خبرگزاری‌ها ارسال کرده، آورده است: «حال که اين نامه را ارسال می‌کنم، از اوين زنگ زدند و گفتند بيا جنازه‌ی پسر و جگرگوشه‌ات را از پزشکی قانونی تحويل بگير. لازم است بگويم پسرم در تاريخ ۱۸ تير ماه در محدوده‌ی اميرآباد توسط لباس‌شخصی‌ها مصدوم و در بيمارستان بستری بود، اما پس از بهبودی به زندان اوين برده شد و حالا جنازه‌ی پسر ۲۴ ساله‌ام را تحويلم می‌دهند.»
وی در اين نامه می‌افزايد: «پسرم بنام امير جوادی لنگرودی پسری بود به دور از جريانات سياسی و فقط عاشق وطن بود، همين و بس. پسری مودب و سر به زير که به تازگی مادرش را از دست داده بود و عزادار مادرش بود. حال من تنها بايد برایش عزا بگيرم و مادری نيست تا برايش گريه کند.»

آیت‌الله العظمی صانعی: باید راه احقاق حق را بدون خشونت و با رعایت حفظ امنیت ادامه داد

در پاسخ به نامه خاتمي، كروبي و ميرحسين
آیت‌الله العظمی صانعی: باید راه احقاق حق را
بدون خشونت و با رعایت حفظ امنیت ادامه داد
قلم - آیت‌الله العظمی صانعی به نامه سید محمد خاتمی، مهدی کروبی و میرحسین موسوی پاسخ داد و تاکید کرد که باید راه احقاق حق را بدون خشونت و با رعایت حفظ امنیت و رفتار مسالمت‌آمیز ادامه داد.
به گزارش قلم‌نیوز، متن نامه آیت‌الله العظمی صانعی به این شرح است:
"حضور محترم حجج الاسلام والمسلمین آقایان خاتمی، کروبی و دوست مکرم جناب آقای مهندس میرحسین موسوی و سایر امضاکنندگان محترم نامه مورخ 3/5/88 بعد التحیة و السلام؛
تظلم های کتبی شما بزرگان که گویای تعهدتان به اسلام و اهداف مقدس جمهوری اسلامی که توسط امام امت (سلام الله علیه) ترسیم گردیده، دریافت شد.
همانطور که همگان می‌دانند میزان رأی ملت است و مردم طبق منشور قانون اساسی باید بر سرنوشتشان حاکم گردند. بر این اساس باید به سمتی حرکت کنیم که منطق، آزادی بیان، صدق و راستی و دفاع از حقوق انسان ها جایگزین ظلم، ستم، دروغ و شکنجه روحی و جسمی ـ که ماحصل دولت‌های غیر مردمی، مستبد و خودخواه است ـ گردد.
اما متاسفانه همانطور که در نامه شما اشاره شده، مدتی است که شاهد افتراء، دروغ و تضییع حقوق مردم، بازداشت و زندانی نمودن، ظلم و آزار و شکنجه‌های روحی و حتی کشتن مردمی که برای دفاع از حق خود تظاهرات مسالمت‌آمیزی را داشته اند، هستیم.
اینجانب به حکم لزوم جلوگیری از ظلم ظالمین به همه کسانی که سببا یا مباشرا در ضرب و جرح و قتل و زندانی کردن انسان‌ها از اقشار مختلف مردم دخالت می‌کنند و به اذیت و ایذاء آنها در زندان‌ها و سلول‌ها ـ که خود ظلم مضاعفی به آنان می‌باشد ـ می‌پردازند می‌گویم که اینگونه ظلم‌ها به کسانی که هیچ پناهگاهی جز خداوند ندارند از گناهان کبیره به شمار می‌رود و آنقدر بزرگ و خلاف انسانیت و معصیتی فوق‌العاده است که سه امام معصوم به سه فرزند خودشان (علیهم السلام) که آنها هم امام بوده‌اند و برای درس به دیگران وصیت کرده‌اند که باید از آن فاصله گرفت و به آن نزدیک نشد:
«ایاک و ظلم من لایجد علیک ناصراً الا الله»
لذا امیدوارم تا دیر نشده زمینه آزادی تمام زندانیان و اجازه برگزاری مراسم به خانواده شهدای حوادث اخیر داده شود و آمرین و عاملین و محرکین و همه آنها که به نحوی در بروز حوادث اخیر دخیل بوده‌اند توبه نموده و رضایت مضروبان و آسیب‌دیدگان را جلب نمایند و در یک جمله به نصایح خیرخواهانه آیت‌الله هاشمی دامت افاضاته توجه کرده و به آن عمل نمایند تا پرونده دولت بیش از مساله انتخابات و عدم مشروعیت شرعی و مقبولیت که به وسیله قانون اساسی با رأی قطعی و بدون تردید توده مردم حاصل می‌شود، سنگین‌تر نگردد و حقوق اولیه مردم تضییع نشود و به جای توجه به اعتراض توده‌های مردم در داخل و خارج، سینه و قلب جوانان را نشانه نروند که همه ظلم‌ها و اذیت‌ها و اعتراف‌گیری‌ها و دروغ‌پردازی‌ها نه تنها منجر به تقویت حکومت نمی‌شود بلکه موجب ضعف و بغض مردم نسبت به حکام خواهد شد و در نهایت ناله مظلومان، قطعا ذلت و گرفتاری ستمکاران را در زمانی نه چندان دور به دنبال خواهد داشت.
در خاتمه همانطور که قبلا گفته‌ام، بار دیگر به شما و همه ملت شریف و عزیز ایران اسلامی در داخل و خارج و همه کسانی که تلاش می‌کنند صدای مظلومین معترض به انتخابات را به گوش جهانیان برسانند عرض می‌کنم که مبادا فشارها و اذیت‌ها و حق‌کشی‌ها موجب یأس و ناامیدی شما گردد و خواسته ستمکاران تحقق یابد بلکه باید راه احقاق حق را بدون خشونت و با رعایت حفظ امنیت و رفتار مسالمت‌آمیز ادامه داد. خداوند را شاکرم که شما آقایان با حفظ وحدت، که رمز پیروزی شماست و اتحاد توده‌های مردمی را نیز به دنبال خواهد داشت، توانسته‌اید همگام و همفکر با یکدیگر به جلب و جذب مردم مخصوصا نسل جوان بپردازید و شهد شیرین دفاع از حقوق انسان‌ها و حاکمیت مردمی را به یادگار بگذارید.
یوسف صانعی"

متن كامل سخنان مهم ميرحسين موسوي در جمع فرهنگيان و تشكل‌هاي معلمان ايران

موسوی:
اعیاد، فرصتی برای بروز خلاقیت‌های نهضت سبز است
چرا اینقدر مردم را آزار می‌دهید؟
آزادی کجاست؟
قلم - میرحسین موسوی با تبریک اعیاد پیش رو، هر یک از این فرصت‌ها را به عنوان نعمتی دانست که خداوند برای نهضت سبز قرار داده است تا از آن خوب استفاده کند.
به گزارش خبرنگار قلم نیوز، مهندس میرحسین موسوی در دیدار با اعضای تشکل‌های معلمان و فرهنگیان در انجمن اسلامی معلمان ایران با تبریک ماه شعبان و اعیاد این ماه، این فرصت‌ها را نعمتی برای نهضت سبزخواند تا از آن خوب استفاده کند و گفت: این مهم‌ترین مساله است که شبکه عظیم اجتماعی و سبزی که در سراسر کشور ایجاد شده است، اگر هوشیار باشد که هست، باید از تمام این مناسبت‌ها با استفاده از خلاقیت خود استفاده کند.
وی با اشاره به اینکه این مناسبت‌ها زیاد هستند یادآور شد: ما می‌توانیم هر روز برنامه‌ای برای روشنگری و پیگیری اهداف بلند نهضت بزرگ سبز داشته باشیم.
موسوی در ادامه درباره سخنان یکی از اعضای حاضر مبنی بر اینکه جریان حاکم بعد از انتخابات غافلگیر شد و فقط تا زمان انتخابات برای خود برنامه ریزی کرده بود، گفت: فکر می‌کنم این غافلگیری به چند هفته پیش از انتخابات برمی‌گردد زیرا تمام تلاش آنها در جهتی بود که مردم در انتخابات شرکت نکنند.
وی با اشاره به عملکرد رسانه ملی و دیگر رسانه‌های دولتی نسبت به دوره‌های قبل ریاست‌جمهوری، تلاش آنها را در جهت حضور عده قلیلی در انتخابات دانست و بیان کرد: آنها فکر نمی‌کردند که در مدت کوتاهی چنین موج عظیمی ایجاد شود برای همین غافلگیر شدند و طرح‌هایشان ناشیانه اجرا شد و خلل و فرج بسیار زیادی داشت و آنها قدرت مردم را به درستی تخمین نزدند و عمق جریان را به درستی درک نکردند. دلیل برانگیختگی و حضور مردم در خیابان‌ها را درک نکردند در نتیجه کشور و خودشان را با مشکل مواجه کردند.
میرحسین با بیان اینکه مطالبی که قبل از انتخابات، مطرح و بر آن تاکید کرده است چیزی نبوده جز درخواست‌های معمولی ذکر شده در قانون اساسی که مغفول مانده و کنار گذاشته شده بود افزود: ما بخش‌های اندکی از قانون اساسی را اجرا کرده‌ایم. قسمتی از آن را خوانده‌ایم آن هم بر اساس منافع گروهی و جناحی و آن بخشی که به نفع ما نبوده، کنار گذاشته‌ایم.
وی با بیان اینکه جز حقوق مصرح در قانون اساسی چیز دیگری نگفته است، بیان کرد: ما گفتیم شعار مردم در ابتدای انقلاب این بود "در بهار آزادی جای شهدا خالی؟حرف ما این است که این آزادی کجاست؟ مگر مردم به خاطر این آزادی به صحنه نیامدند و 22 بهمن 57 راهپیمایی‌های میلیونی در سراسر کشور انجام نشد و شعار آزادی سر ندادند؟ مردم دنبال آزادی بودند، الان این آزادی کجاست؟
موسوی با اشاره به مغفول ماندن بخشی از حقوق مردم و کرامت انسانی زن‌ها، آزادی سخن، اندیشه و گفت‌وگو و هویت ملی ما و طرح آنها در انتخابات بیان کرد: طبیعی است که این سخنان از دل مردم برخاسته بود که به آنها بازگشت و موج ایجاد کرد و آینده این حرکت هم بستگی به این دارد که ما تا چه اندازه این شعارها را ببینیم و پایبند به آنها بمانیم و حاضر باشیم هزینه این پایبندی را بپذیریم.
میرحسین در ادامه درباره هویت ساختارشکنان گفت: متهم می‌کنند که شما ساختارشکن هستید و از ساختارشکنی استفاده می‌کنید، ما می‌خواهیم بگوییم ما دنبال ساختارهای واقعی برآمده از دل مردم و قانون اساسی هستیم. شما ساختارشکن هستید. با بررسی جریانات یک نمونه از دستگیری‌ها از ابتدا تا انتهای آن می‌توانید ببینید چه کسانی ساختارشکن هستند. لزومی ندارد ما صدها جنایت و تیراندازی و لباس شخصی را ببینیم، فقط کافیست آقایان یک نمونه مثلا پرونده همین روح الامینی، اعرابی یا آقاسلطان را مورد بررسی قرار دهند، خواهند دید که تا چه اندازه ساختارشکنی در مجموعه نظام صورت گرفته است و این به آنچه ما از جمهوری اسلامی و نظام انتظار داشتیم، هیچ شباهتی ندارد.
وی با بیان اینکه ما چنین نظامی را نمی‌خواستیم گفت: آیا ما نظامی را می‌خواستیم که افرادی شبانه بریزند و خانه‌های دانشجویان و مردم را ویران و ماشین‌های آنها را تخریب کنند؟ و بعد همه ارگان‌های موجود از وزارت اطلاعات تا بسیج بگویند این‌ها به ما ربطی ندارند؛ این‌ها از کجا آمده‌اند آیا از کره مریخ آمده‌اند؟ وقتی قتلی رخ می‌دهد، متهم هر کجا باشد آقایان آنقدر قوی هستند که ردش را بگیرند، آن‌وقت ده‌ها و صدها نفری که این جنایت‌ها را مرتکب شده‌اند را نمی‌توانند شناسایی کنند؟ چه کسی این را باور می‌کند؟ آیا این به معنای متهم کردن کل نظام به دروغگویی نیست؟
موسوی در ادامه با اشاره گسترش پوستر دروغ ممنوع در سطح کشور گفت: مردم متوجه شدند که یک دروغ بزرگ پشت این جریانات هست که این همان ساختارشکنی و روی گرداندن از قانون اساسی و همه آرمان‌ها و ایده‌آل‌هایی بود که نظام ما و مردم به آن پایبند بودند. الان هم نظام هیچ چاره‌ای ندارد که به آنها (آرمان‌ها، ساختارها و قانون اساسی) بازگردد و به نظر من اگر برنگردد مردم آن را برخواهند گرداند و مردم خود از راهی که آمده‌اند باز نخواهند گشت.
وی ادامه داد: غافلگیری دیگری که برای آقایان اتفاق افتاد این بود که تصور می‌کردند با چند حرکت بعد از 22 خرداد مردم به خانه‌های خود بازخواهند گشت اما همین که ملتی با این گستردگی و با این همه هزینه‌های بسیار بیش از 40 روز در خیابانهاست نشان‌دهنده عمق این جریان است؛ بعد آقایان ذهنیتشان را داده‌اند به اینکه دو گروه خارج کشور بودند و تماس با سفارتخانه موضوع را حل می‌کند، اینها تصور می‌کردند که احزاب این جریان را هدایت می‌کنند برای همین شخصیت‌ها و سران احزاب را دستگیر کردند و تمام تلاش خود را برای اعتراف‌گیری به کار بردند.
موسوی در ادامه با اشاره به اظهارات آیت‌الله جنتی مبنی بر اینکه که اعترافات دارد گرفته می‌شود گفت: آیا یک روحانی و مجتهد که اصولی دارد می‌تواند این حرف را بزند؟ اعتراف گرفتن داشتیم در اسلام؟ ما آدم‌های کم سوادی هستیم شما که باسواد هستید بیایید شرح دهید کجای اسلام، کجای قرآن و کتب فقهی ما روی مساله اعتراف کردن تکیه کرده‌اند؟ ما هر چه از حضرت علی (ع) شنیده‌ایم، بر عکس این بود، در جهت تبرئه مردم بود و در این جهت بود که مردم علیه خود حرفی نزنند.
وی با یادآوری اینکه این شیوه‌ها نتیجه‌ای در بر ندارد افزود: زیرا این حرکت مردم به شکل هرمی تنظیم نشده است بلکه به صورت یک شبکه گسترده در حال سیر بود که به همه خانواده‌ها نفوذ کرده بود و راز بقای این نهضت هم همین است و هر حرکتی در آینده هم باید به این سمت برود که نمی‌شود یک حرکت گسترده مردمی را در قالب یک تشکل کلاسیک مختصر کرد و کاهش داد. این یک خطر برای این حرکت در آینده است.
موسوی با بیان اینکه هر چه افراد را بازداشت کردند این حرکت گسترده‌تر شد، گفت: قدرت این حرکت از گسترش آگاهی‌هاست و باید آن را پاس بداریم و عمیق‌تر کنیم.
وی با اشاره به اینکه عده‌ای به دولت حاکم رای دادند، بیان کرد: باید آگاهی را در میان این افراد گسترش دهیم و روش دولت تعیین کردن و وزیر عوض کردن و سیاست‌های اقتصادی و ماجراجویی سیاست‌خارجی دولت حاکم را به آنها یادآور شویم.
موسوی در ادامه بر لزوم فراگیر بودن شعارها تاکید کرد و با اشاره به فراگیر شدن نماد سبز میان همه ایرانیان و همبستگی حاصل از این نماد که با هم بودن را نشان می‌داد، گفت: باید شعاری مطرح کنیم که گستردگی آن بتواند ایرانیان داخل و خارج کشور را دربرگیرد و بر اساس آن، حرکتمان را تنظیم کنیم. آنچه من پیشنهاد می‌کنم، ایستادن بر قانون اساسی از زاویه زنده کردن اصول مغفولی است که مهم‌ترین آن آزادیهاست.
وی با اشاره به اصل آزادی برگزاری اجتماعات به درخواست خودش و مهدی کروبی برای برگزاری مراسم یابود شهدای وقایع اخیر در مصلی تهران اشاره کرد و گفت: با این کار دولت را در معرض امتحان قرار دادیم؛ ما نمی‌خواهیم کاری کنیم، سخنرانی هم نداریم، فقط می‌خواهیم از مصلایی که با هزینه‌های صدها میلیارد تومانی ساخته شده، یک استفاده‌ای کنیم، همان 13 میلیونی که شما می‌گویید، این‌ها هم حقی دارند نسبت به این مصلی و از پول آنها ساخته شده و از بودجه عمومی صرف شده است و متعلق به آنها هم هست، اجازه دهید ما جمع شویم و فقط قرآن بخوانیم، قرآن بخوانیم .
موسوی در ادامه با یادآوری اینکه قانون اساسی می‌تواند مثل رنگ سبز ما باشد و پیوند دهنده ما باشد، افزود: باید توجه کنیم که برای ادامه این حرکت - که برای احیای ارزش‌های اصلی انقلاب اسلامی و ارزش‌هایی است که مردم به‌خاطر آن هزاران شهید دادند- مجبوریم که به قانون اساسی تکیه کنیم و از آن دفاع کنیم و آن را شعار اصلی خود قرار دهیم.
وی با اشاره به اینکه قانون اساسی بر هویت ملی تاکید دارد، از این موضوع که بسیاری از اصول قانون اساسی که می‌تواند مقوم این هویت باشد به تهدید تبدیل شده است، گفت: تکیه بر هویت ایرانی بسیار کارساز است و این هویت ایرانی جدای از هویت اسلامی نیست اما غفلتی در این زمینه صورت گرفته است.
موسوی با اشاره به تکرار فریاد "ایران"، "ایران" در یکی از سفرهایش، تاکید بر این هویت ملی و ایران را ندایی خواند که به ایرانیان خارج از کشور نیز رسید.
وی با اشاره به اینکه حضرت امام (ره) نیز در ابتدای انقلاب تلاش در جمع کردن همه اقلیت‌ها و قومیت‌ها تحت نام ایران داشتند، گفت: وسعت ملتی که تعریف کرده بودیم به حدی بود که همه مردم در آن می‌گنجیدند و بر اساس همین دید هم بود که اقلیت‌ها به مجلس راه یافتند.
میرحسین به رسمیت شناخته شدن حقوق اقلیت در کنار حقوق اکثریت را متاثر از یک گفتمان بسیار مترقی خواند که همه ما را با هم و اقلیت‌ها و قومیت‌ها را با ما و شیعه و سنی را با هم جمع می‌کرد.
موسوی در ادامه قتل‌ها و دستگیری‌های رخ داده را فاجعه خواند و گفت: ما چنین چیزی را حتی قبل از انقلاب هم شاهد نبودند. به کسانی که چنین جنایاتی را مرتکب می‌شوند یادآور می‌شوم که مردم، آنهایی را که قبل از انقلاب مرتکب جنایت شدند به یاد داشتند و آنها را به سزای عملشان رساندند؛ مردم از چنین جنایت‌هایی نخواهند گذشت. چطور می‌شود یک فردی علاقه‌مند به انقلاب، اسلام و کشور حتی یک آدم گناهکار به زندان وارد شود و بعد جنازه او بیرون آید؟ مگر ما پیرو امام علی (ع) نیستم؟ مگر توصیه‌های ایشان را درباره ابن ملجم نشنیده‌ایم؟ مگر درباره عدالت اسلامی صحبت نکرده‌ایم؟
به گزارش قلم‌نیوز، وی افزود: مگر این وضعیت قابل تحمل است؟ چطور سران کشور ما فریاد نمی‌کشند و از این فجایع گریه نمی‌کنند؟ نمی‌بینند اینها را لمس نمی‌کنند. اینها همه کشور را سیاه می‌کنند. اینها دل همه ما را سیاه می‌کنند، اگر ما سکوت کنیم همه ما را ویران می‌کند و همه ما را به جهنم می‌برد. من نسبت به این اعتراض‌ها خوشحالم زیرا این اعتراض‌ها نشاندهنده سلامت ملت ماست مردم ما راضی به جنایت نیستند؛ راضی به اینکه افراد جانی پیدا شوند و به خانه‌ها و ماشین‌های مردم حمله کنند، نیستند؛ این عدم رضایت نشاندهنده زنده بودن ملت ماست و کسانی که در مسوولیت هستند بدانند که اگر ملتی طاقت مخالفت با جنایت‌ها را دارند باید در کنار این ملت و مدافع آنها باشند.
موسوی در ادامه با بیان اینکه کشور نمی‌تواند تبدیل به یک زندان شود که 70 میلیون نفر در آن زندانی شوند، به اصل تفکیک قوا اشاره کرد و گفت: یقین دارم قوه قضاییه نمی‌تواند و حق ندارد به بسیاری از این زندان‌ها سر بزند و اطلاعات بگیرد.
وی با طرح این سوال که آیا در حال حاضر قوه قضاییه مستقل داریم، بیان کرد: آیا قوه قضاییه می‌تواند پرونده همین روح‌الامینی را بررسی کند، الان می‌گویند مریض شده و مننژیت گرفته است، قوه قضاییه بررسی کند ببیند دندان‌های وی به چه دلیل شکسته است؟ آیا زمین خورده است یا کارهای دیگری صورت گرفته است. چنین قوه قضاییه‌ای کشور ما را نجات می‌دهد و به نفع کشور و همه ماست که چنین کاری انجام دهد.
موسوی در ادامه توضیح داد که برای این روح‌الامینی را مثال زد که همه چیز درباره او روشن است، محاسن هم داشته، مذهبی و بسیجی هم بوده است و بعد به این سیل عظیم و موج سبز پیوسته و شاهدان همه می‌گویند که او، زنده دستگیر شده است و بعد در زندان، جنازه‌اش را تحویل داده‌اند.
وی با اشاره به نام امیر جوادی که سایت‌ها به تازگی نام وی را به عنوان یکی از شهدای وقایع اخیر عنوان کرده‌اند با تاسف بیان کرد: ما همه مسلمانیم، حداقل جوانمردی این است که اگر اینها را کشته‌اید، آنها اذیت شده‌اند و زجرکشیده‌اند، لااقل جنازه‌های آنها را بدهید و به خانواده‌های آنها برسید. آن دسته از افرادی که شناخته شده نیستد چه؟ آنهایی که شهرستانی هستند چه می‌شوند؟ اینها را برگردانید به خانواده‌هایشان. چرا اینقدر مردم را آزار می‌دهید؟ چرا مردم را عصبی می‌کنید؟ چرا مردم را تحقیر می‌کنید؟ مردم حق دارند از قبر فرزندان خود خبر داشته باشند.
میرحسین موسوی تاکید کرد که این مشکلات جز با بازگشت به اصول انقلاب و قانون اساسی حل نخواهد شد و ما بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم تا به ارزش‌ها و آرمان‌های ابتدای انقلاب و دیدگاه‌های حضرت امام (ره) رجوع کنیم. این به نفع همه ما و آخرت ماست.
وی ، شورش خیابانی خواندن حرکت‌های مردمی را ناشی از اشتباه جریان حاکم در درک حرکت مردم خواند و اینکه آنها فکر کردند با ایجاد حالت امنیتی و بهم‌زدن اجتماعات، حرکت مردم جمع خواهد شد.
موسوی با اشاره به حافظه تاریخی و جمعی مردم یادآور شد که این‌طور نیست که چند ماه بگذرد و مردم همه چیز را فراموش کنند و همه چیز حل شود.
وی در پایان سخنان خود با یادآوری اینکه "نمی‌شود سر مردم را شیره مالید" بیان کرد: خداوند توفیق دهد که همه به راه اسلام و انقلاب برگردیم.

۱۳۸۸ مرداد ۴, یکشنبه

تفسیرشورای نگهبان از اصل 136/ تصمیم شتابزده و شرایط استثنایی کابینه

تفسیرشورای نگهبان از اصل 136/ تصمیم شتابزده و شرایط استثنایی کابینه
خبرگزاری مهر - گروه سیاسی: در پی عبور تغییرات کابینه دولت نهم از مرز نصف تعداد کل وزرا ، بر اساس نص صریح قانون اساسی رسمیت دولت در شرایط کنونی در هاله ای از ابهام قرار گرفته است زیرا قانون دولت را نیازمند رای اعتماد مجدد مجلس دانسته است.
به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین زمزمه های مربوط به لزوم اخذ مجدد رای اعتماد کابینه محمود احمدی نژاد از مجلس شورای اسلامی با جدی شدن موضوع استیضاح علی کردان پس از استعفای رحمتی از وزارت راه در خانه ملت مطرح شد، زمانی که وزیر کشور مورد نظر نهمین رئیس جمهور ایران ، دهمین تغییر را به کابینه احمدی نژاد تحمیل کرد.
بر اساس اصل ۱۳۶ قانون اساسی « رئیس جمهور می تواند وزرا را عزل کند و در این صورت باید برای وزیر یا وزیران جدید از مجلس رای اعتماد بگیرد و در صورتی که پس از ابراز اعتماد مجلس به دولت نیمی از هیئت وزیران تغییر نماید باید مجددا از مجلس شورای اسلامی برای هیئت وزیران تقاضای رای اعتماد کند.»
تا پیش از برکناری وزیران ارشاد و اطلاعات - و در حالی که اخبار متناقضی هم از برکناری وزرای کار و بهداشت توسط محمود احمدی نژاد به گوش می رسد - علی کردان دهمین تغییر دولت نهم در سطح وزیر محسوب می شد.
اما در پی صدور رای عدم اعتماد مجلس شورای اسلامی برای حمید بهبهانی که مدتی پس از استعفای محمد رحمتی وزیر وقت راه به وقوع پیوست ، مباحثی درباره تفسیر نص 136 قانون اساسی از سوی برخی رسانه ها و جریانات نزدیک به دولت مطرح شد که بر اساس آن منظور اصل مذکور « تغییر یکباره نیمی از اعضای کابینه» تفسیر می شد!
عده ای در خصوص مباحث مربوط به اصل 136 قانون اساسی در آن مقطع با اشاره به «بی سابقه بودن این وضعیت در تاریخ جمهوری اسلامی» ایران و «عدم وجود تفسیر مشخص از سوی شورای نگهبان در این باره» سعی در اثبات این نظریه داشتند که موضوع رای اعتماد مجدد صرفا‌ در صورت تغییر یکجای نیمی از اعضای کابینه احمدی نژاد صدق خواهد کرد.
اما مراجعه به متن پرسش و پاسخ مشابه با شرایط کنونی که در سال 1362 و در دوران نخست وزیری مهندس میرحسین موسوی با شورای نگهبان تبادل شده، در این خصوص راهگشا خواهد بود: « شورای محترم نگهبان، احتراما نظر به این که در اجرای اصل 136 قانون اساسی ابهاماتی ایجاد شده است علیهذا خواهشمند است با عنایت به اصل 98 در خصوص موارد ذیل اعلام نظر فرمایند:
1- آیا قسمت ذیل اصل 136 که مقرر نموده است:"در صورتی که پس از ابراز اعتماد مجلس به دولت، نیمی از اعضای هیئت وزیران تغییر نمایند دولت باید مجددا از مجلس تقاضای رای اعتماد کند." ناظر به موردی است که تغییر نیمی از اعضای هیئت وزیران دفعتا واحده صورت پذیرفته باشد یا به هر ترتیبی که این تغییر از زمان ابراز رای اعتماد مجلس به دولت حاصل گردد مشمول اصل فوق الذکر خواهد بود؟ 2- در صورت اخیر چنانچه تعداد اعضای هیئت وزیران پس از ابراز اعتماد مجلس به دولت افزایش یافته باشد ملاک احتساب تغییر نیمی از اعضای هیئت وزیران چیست؟
نخست وزیر- میر حسین موسوی »
و اما پاسخ شورای نگهبان به سئوال نخست وزیر وقت اینگونه بود : « جناب آقای میرحسین موسوی، نخست وزیر؛ عطف به نامه شماره 8334/م ن مورخ 7/9/1362 راجع به سئوال از اصل 136 قانون اساسی موضوع در جلسه رسمی شورای نگهبان مطرح و مورد بررسی قرار گرفت و نظر اکثریت اعضای شورا (بیش از سه چهارم) به شرح ذیل اعلام می گردد:
1- ذیل اصل 136 قانون اساسی که مقرر نموده است (... و در صورتی که پس از ابراز اعتماد مجلس به دولت، نیمی از اعضای هیئت وزیران تغییر نماید دولت باید مجددا از مجلس تقاضای رای اعتماد کند) منحصر به موردی نیست که تغییر نیمی از اعضای هیئت وزیران دفعتا واحده صورت پذیرفته باشد بلکه به هر ترتیبی پس از زمان ابراز اعتماد مجلس به دولت، این تغییر حاصل شود مشمول اصل فوق الذکر است و دولت باید مجددا از مجلس تقاضای رای اعتماد کند. 2- در صورتی که تعداد اعضای هیئت وزیران افزایش یافته باشد ملاک احتساب تغییر نیمی از اعضا، وضع حاضر هیئت وزیران است. یعنی هر زمان با توجه به تعداد اعضای هیئت وزیران در همان حال چنان چه ملاحظه شد نیمی از اعضای آن تغییر یافته اند تقاضای رای اعتماد مجدد از مجلس لازم است.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان- حسین مهرپور»
به گزارش خبرگزاری مهر ، بر اساس نص صریح قانون اساسی و تاکید اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه «مهمترین نیاز کشور مبنا قرار گرفتن قانون، عقلانیت و اخلاق است» طبعا نه تنها در پی تغییر یکباره چندین وزیر بلکه با افزوده شدن تنها یک تغییر به لیست تغییرات کابینه دولت نهم در روزهای پایانی عمر خود برای حیات به عنوان "دولت" محتاج اخذ رای اعتماد مجدد از نمایندگان ملت است.
پرویز کاظمی وزیر رفاه و تامین اجتماعی، محمد کاظمی اردکانی وزیر تعاون، علیرضا طهماسبی وزیر صنایع و معادن، کاظم وزیری هامانه وزیر نفت، محمود فرشیدی وزیر آموزش و پرورش، مصطفی پورمحمدی وزیر کشور، داوود دانش جعفری وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمد رحتمی وزیر راه و ترابری، علی کردان وزیر کشور و مرحوم جمال کریمی راد وزیر دادگستری دولت نهم، مصادیق 10 مورد تغییر اعضای اصلی کابینه احمدی نژاد هستند که با تصمیم غیر منتظره امروز احمدی نژاد؛ یعنی افزوده شدن غلامحسین محسنی اژه ای وزیر اطلاعات، محمدحسین صفار هرندی وزیر ارشاد و احتمالا کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت و محمد جهرمی، وزیر کار یکی از دو راهکار زیر را به دولت نهم تحمیل می کنند:1- مراجعه به خانه ملت و اخذ مجدد رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی در روزهای باقیمانده از عمر دولت نهم و 2-انحلال دولت نهم و انتظار تا زمان اخذ رای اعتماد به دولت دهم.
بدین ترتیب به نظر می رسد اقدام قابل تامل رئیس جمهور در برکناری چند تن از وزرا، آنهم تنها چند روز مانده به پایان کار دولت نهم تصمیمی عجولانه بوده که به دور از مصلحت اندیشی برای اولین بار دولت جمهوری اسلامی ایران را با چنین ابهامی در خصوص رسمیت فعالیت از نظر قانون اساسی قرار داده است.

محكوميت وزير صنايع احمدي نژاد به تقلب در ثبت اختراع ديگران به نام خود

رسوایی دیگر برای دولت نهم
وزیر صنایع(علی اكبر محرابيان) در ثبت اختراع شخص دیگر به اسم خود
تقلب کرد و در دادگاه محکوم شد


دادگاه عمومي تهران، با صدور حكمي ضمن تاييد تقلب در ثبت اختراع اتاق امن، ‌دستور به تغيير نام مخترعان داد به‌دنبال شكايت فرزاد سليمي از موسي مظلوم و علي اكبر محرابيان(وزير صنايع) مبني بر ثبت اختراع او توسط اين دو نامبرده به نام خودشان، دادگاه براساس شواهد تاييد كرد كه اختراع «اتاق امن زلزله» پيش از آنكه به نام محرابيان به ثبت برسد، توسط شاكي اختراع و طراحي شده بود و شاكي، اين طرح را سال 82 به شهرداري تهران و سال 83 به مطبوعات ارائه داده بود. بر اين اساس دادگاه نتيجه گرفت كه مقامات وقت شهرداري تهران با دريافت طرح، آن را به نام خود ثبت كرده‌اند. در نهايت دادگاه حكم به بطلان ثبت اختراع به نام محرابيان و همكارش داد و حق معنوي اختراع را از آن فرزاد سليمي و محمود حسيني دانست. مقامات وقت شهرداري تهران، پس از ثبت اختراع سليمي به نام خود، كتابي با همين عنوان (اتاق امن) نيز منتشر كرده و اين اختراع را تحت آن معرفي كردند. براساس مدارك ارائه شده به دادگاه، فرزاد سليمي سال 1382 اين طرح را به شهرداري تهران و مركز مديريت بحران شهر تهران ارائه داد اما مقامات وقت شهرداري ظاهرا از آن استقبال نكردند و سليمي را به مؤسساتي نظير مركز تحقيقات ساختمان و مسكن ارجاع دادند. سليمي و همكارش پس از آن، طرح خود را در مطبوعات منتشر كردند اما در كمال ناباوري شاهد مصادره طرح توسط مقامات وقت شهرداري تهران شدند. علي اكبر محرابيان پس از انجام آزمايش‌هايي روي طرح اتاق امن زلزله، آن را در اداره ثبت شركت‌ها و مالكيت صنعتي به نام خود و موسي مظلوم ثبت كرد و سپس كتابي تحت همان عنوان به چاپ رساند. فرزاد سليمي و همكارش سرانجام براي احياي حقوق خود نسبت به اين اختراع، به دادگاه عمومي شكايت كرده و خواستار لغو ثبت اختراع به نام محرابيان و مظلوم شدند و دادگاه نيز تاييد كرد كه طرح به ثبت رسيده توسط محرابيان، تقليدي از طرح سليمي بوده و هيچ نكته جديدي نداشته است، بنابراين طرح تنها بايد به نام سليمي و همكارش ثبت شود. در اين حكم، ثبت اختراع به نام محرابيان و مظلوم باطل اعلام شد. به تازگي نيز دادگاه تجديد نظر اين حكم را تاييد كرد و آن را قطعي خواند. اتاق امن زلزله، سازه‌اي است كه با نصب آن در يكي از اتاق‌هاي منازل مسكوني، آن اتاق در برابر زلزله‌هاي شديد مقاوم مي‌شود. شاكي، اين طرح را سال 82 به شهرداري تهران و سال 83 به مطبوعات ارائه داده بود .

** داش محمودو ایول ...
cnm
اطلاعات كاملتر...
نگاهی تازه به مقابله با زلزله: اتاق امن
موسی مظلوم، محمود احمدی نژاد، علی اکبر محرابیان


قیمت پشت جلد:
22000 ریال

موجودی: در حال حاضر در انبار موجود نیست.

مشخصات کتاب
تعداد صفحه: 180
نشر: دانشگاه علم و صنعت ایران (12 اردیبهشت، 1385)
شابک: 964-454-488-9
قطع کتاب: وزیری
وزن: 500 گرم
رتبه فروش در آدینه بوک: #5305 (
پرفروش ترین ها)