۱۳۸۹ فروردین ۱۴, شنبه

تشديد ضربه‌هاي شلاق بر كودكان فقير با هدفمندی يارانه‌ها

آنچه كه صاحب‌نظران نسبت به آن واكنش شديد نشان داده‌اند، افزايش فقر خانواده‌هاي با درآمد پايين و در نتيجه اعمال اجبار از سوي اين خانواده‌ها براي كار در كودكان است.
هدفمندي يارانه‌ها با كسي تعارف ندارد، آن‌چنان خاصيت قلع و قمعي خود را بر روي كودكان فقير و در معرض آسيب نشان خواهد داد تا ديگر نامي از هدفمند شدن به ميان نيايد بلكه حذف يارانه‌ها جاي آن را بگيرد. 
 نيمه دوم سال 87زمزمه‌هايي پيرامون هدفمند كردن يارانه‌ها به گوش رسيد و در سال 88 نيز به تدريج صفحات سياسي، اقتصادي و اجتماعي روزنامه‌ها و سايت‌هاي خبرگزاري و اطلاع‌رساني را به خود اختصاص داد.
بحث هدفمند كردن يارانه‌ها و يا همان سياست حذف يارانه از روي كالاهاي اساسي اغلب كارشناسان و صاحب‌نظران را به تكاپو انداخت تا پيرامون آن اطلاع‌رساني كرده و گوشزدهايي را به مجريان آن ارايه دهند. 


 اغلب انجمن‌هايي كه با گروه‌هاي آسيب‌پذير جامعه سر و كار داشته و حتي نماينده‌هاي مجلس نيز نگران قشر فقير و آسيب‌پذير جامعه بودند كه در اثر هدفمند كردن يارانه‌ها، دچار چه معضلاتي مي‌شوند.
اكثر كارشناسان منتقد كه به دنبال گوش‌ شنوايي براي بيان زنگ خطرها بودند همچنان نگران اجراي اين طرح بوده و چشم انتظار اثرات حاصله از هدفمند كردن يارانه‌ها هستند، اگرچه اين صاحب‌نظران طي سنوات گذشته تمام پيش‌بيني‌ها و اثرات سوء اين طرح‌ها را گوشزد كرده بودند.
 

 پيامدي كه براي كودكان انديشيده نشد  

جاويد سبحاني عضو هيات مديره انجمن حمايت از حقوق كودكان با اعلام نگراني‌هايي از اجرا شدن طرح هدفمند كردن يارانه‌ها اعلام كرده بود: مطابق با يك ماده از كنوانسيون جهاني حمايت از حقوق كودكان، منافع عالي كودك بايد در هر سياست‌گذاري مد نظر قرار گيرد اما با وجود آنكه لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها يك تغيير اقتصادي شديد در كلان كشور به وجود مي‌آورد، متاسفانه در مورد حقوق كودكان در اين لايحه تدابيري انديشيده نشده است.
او با بيان اينكه متاسفانه اين نگراني وجود دارد كه اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها مانند عملكرد و نتيجه برنامه تعديل اقتصادي كه بيشترين آسيب را متوجه زنان و كودكان كرد شود اضافه كرد: مطابق با تجربه‌هاي جهاني و به اعتقاد تمام اقتصاددانان، شكل نادرست اجرايي كردن اين چنين برنامه‌هاي حمايتي، بخشي از گروه‌هاي آسيب‌ديده را در معرض انواع شديدتري از آسيب‌ها قرار مي‌دهد كه از جمله مي‌توان به زنان و كودكان فقير اشاره كرد.
اين فعال حوزه كودكان كه نگراني‌هاي زيادي از اجراي نادرست اين طرح و احتمال كاهش تامين خدمت رفاهي كودكان را طي مصاحبه با خبرنگار ايلنا مطرح كرد ادامه داد: با زياد شدن هزينه‌هاي خانوار، خانواده‌ها نسبت به پرداختن به كودكان، نيازها، مسايل تربيتي و بهداشتي‌شان غافل شده و بخشي از هزينه‌هايي را كه براي رفاه كودكان لازم است تامين نمي‌شود چرا كه توانايي خانواده‌ها براي حمايت چند درصدي از كودكان نيز به كمترين درصد ممكن مي‌رسد.
عضو هيات مديره انجمن حمايت از حقوق كودكان خاطر نشان كرد: وقتي مكرر اعلام مي‌كنيم كه ملاحظات مربوط به كودك در برنامه‌ريزي‌هاي كلان كشور وجود ندارد، اين اطمينان نيز حاصل شده كه در لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها نيز براي كودكان تدابيري نشده و حتي پيامد اجراي آن براي كودكان نيز سنجيده نشده است.

 حوادث ناگواري در كمين كودكان و خانواده هاي فقير است  

قانون هدفمند كردن يارانه‌ها كه نگراني‌هاي گسترده‌اي را در ميان كارشناسان و حتي برخي از مسئولان به دنبال داشته، به دنبال همراه شدن آن با خط فقرهاي اعلامي در نيمه دوم سال 88 كه 700 يا 900 هزار تومان برآورد شده باعث به وجود آمدن موج ديگري از نگراني‌ها شد.
مديرعامل سابق انجمن حمايت از حقوق كودكان كه همواره هشدارهاي جدي نسبت به پيامدهاي اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها و تاثير آن بر روي كودكان فقير داشته اعلام كرد: با توجه به آنكه دولت در سنوات گذشته كمتر دغدغه‌هاي اجتماعي داشته و سياست‌هاي جبراني مربوطه را در برنامه‌هاي اجرا شده مد نظر قرار نداده، به نظر مي‌رسد كه به واسطه خط فقراعلام شده در خانواده‌هاي شهري و ساير خانواده‌ها،‌اتفاقاتي در انتظار كودكان باشد كه چندان به نفع آنها نيست.
او با اعلام اينكه نه تنها در طرح هدفمند كردن يارانه‌ها بلكه در ساير طرح‌هاي پيشنهادي و اجرايي دولت، ساز و كارهاي حمايتي براي كودكان پيش‌بيني نشده است اضافه كرد :‌ به طور حتم اجراي اين طرح به كاهش امكانات توانمندسازي و حمايتي از كودكان منجر مي‌شود به طوري كه شرايط كودكان فقير و در معرض آسيب از شرايط فعلي بدتر مي‌شود.
بر اساس اعلام اين فعال حقوق كودكان در حال حاضر مطابق با برآوردهاي صورت گرفته حدود 14 ميليون نفر زير خط فقر هستند كه از اين تعداد، چهار ميليون كودك در زير خط فقر مطلق به سر مي‌برند به طوري‌كه آمار به نوعي با آمار كودكان خارج از چرخه تحصيل نيز هم‌خواني
داشته و مطابق با سرشماري سال 85، بيش از 5/3 ميليون كودك از چرخه تحصيل خارج هستند.

 تشديد سوء استفاده از كودكان

يزداني آسيب‌هاي وارده به كودكان را نه تنها از نظر كمي بلكه توام با شاخص‌هاي كيفي دانسته و در گفت‌وگو با ايلنا تصريح كرد: اگرچه تعداد كودكان كار و خيابان در سال‌هاي گذشته رشد داشته در عين حال با اجراي اين طرح به طور جدي شاهد مهجور ماندن كودكان مدرسه‌اي و حضور كودكان كار در خيابان هستيم كه براي دست‌فروشي و يا ساير كارهاي ديگر به خيابان‌ها آمده و در كنار اين معضلات وضعيت سوء‌استفاده از كودكان، فساد و اعتياد بر روي آنها نيز تشديد مي‌شود.
مديرعامل سابق انجمن حمايت از حقوق كودكان به فقرغذايي و بهداشتي كودكان نيز در راستاي اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها و خط فقر اعلام شده پرداخت و ادامه داد: به عنوان نمونه در صورتي كه يارانه‌ سوخت برداشته شود، با افزايش قيمت اين كالا،‌ميزان مصرف خانواده‌هاي فقير كاهش پيدا نمي كند چرا كه سوخت در سبد هزينه‌هاي خانوارهاي فقير از جمله كالاهاي كم كشش بوده كه ميزان مصرف آن، حساسيت چشم‌گيري نسبت به تغييرات قيمت نداشته است.
به گفته يزداني وجود فشارهاي اجتماعي و اقتصادي از دلايل اصلي تثبيت شده در كودك‌آزاري به حساب مي‌آيد كه با افزايش فشار بر روي خانواده‌هاي فقير و آسيب‌پذير، درصد خشونت بر روي كودكان نيز اضافه مي‌شود.
اين فعال حقوق كودكان در ادامه در پاسخ به اين سئوال كه طرح هدفمند كردن يارانه‌ها با وجود خط فقر موجود تا چه ميزان عمل به كنوانسيون حمايت از حقوق كودكان را تحت تاثير قرار مي‌دهد اعلام كرد: به طور حتم مواردي در كنوانسيون كه با حوزه رفاه اقتصادي و اجتماعي كودكان ارتباط نزديك دارد، تحت تاثير قرار مي‌دهد؛ به عنوان نمونه ماده 32 اين كنوانسيون كه ناظر بر كار كودك بوده، از چنين سياست‌هايي متاثر مي‌شود و آن بخش از پايان‌نامه كه بر لزوم آموزش همگاني كودكان اشاره شده نيز تحت تاثير اين طرح‌ها ناديده گرفته مي‌شود.

 هدفمند كردن يارانه‌ها و ناديده گرفتن پيمان‌نامه حمايت از حقوق كودكان
 
به نظر مي‌رسد كه اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها شلاق محكمي بر روي كودكان فقير و در معرض آسيب باشد كه بر تن نحيف آنها خورده مي‌شود.
داریوش قنبری نماینده مجلس و عضو کمیسیون اجتماعی نیز پیرامون این معضل اعلام کرد که حذف یارانه ها به خانواده های فقیر و کم در آمد جامعه فشار مضاعفی وارد کرده و کودکان را بیشتر از گذشته به سمت کارو نان آوری مجبور می کند ،چرا که خانواده های این قبیل از کودکان چاره های جز این ندارند که از کودکان خود به عنوان یک عنصر اقتصادی به عنوان کسب روزی استفاده کنند.
او تاکید کرد که با توجه به افزایش ضریب جینی در کشور که نشان دهنده فقرو فاصله طبقاتی بوده ،اجرای چنین طرحی کودک را از فرصت های عادلانه و مساوی برای سلامت ،تحصیل و زندگی سالم محروم می سازد.
مطابق با آنچه كه اغلب انجمن‌ها وصاحب‌نظران اعلام كرده‌اند، پيش‌بيني مي‌شود كه عملكردهاي فعلي و آنچه كه به دنبال اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها صورت خواهد گرفت، عملكردها نسبت به مفاد پيمان‌نامه حمايت از حقوق كودكان مغايرت جدي داشته باشد. با اين حساب به نظر مي‌رسد كه پيامدهاي اجراي اين طرح و حتي شيوه اجراي آن از سوي دولت به درستي سنجيده نشده و يكي از نگراني‌هاي عميق فعلي در مورد اجراي آن، تشديد احتمالي و حتمي فقر كودكان است.
همچنين شواهد نشان مي‌دهد كه متاسفانه در صورت اجراي نهايي طرح فوق بايد در انتظار موج جديدي از آسيب‌هاي اجتماعي در كشور باشيم. 

 
سميه جاهد عطائيان – ایلنا

فارسي وان (اشاعه فرهنگ ابتذال )



  چند سال پیش نویسنده ای در اعتراض به فیلترینگ موجود در اینترنت مقاله ای را در یکی از روزنامه های ایران به چاپ رسانده بود تحت عنوان:«سایتهای سکسی فعال، سایتهای سیاسی فیلتر».آنروزها مثل حالا از فیلتر شکن و نرم افزارهایی که می تواند خارج از عرف مخابرات ایران مستقیما به سرورهایی خارج از کشور متصل شوند( vpn) به این شکل گسترده خبری نبود و یا بود و کاربران از وجود آن اطلاع زیادی نداشتند.
بزرگترین دلیل شرکت مخابرات به عنوان متولی اینترنت ویا دولتمردان ایران برای نصب و تعبیه نرم افزارهای مخصوص فیلترینگ بر سر راه اینترنت، مبارزه با ابتذال و جلوگیری از امکان در دسترس آزاد بودن سایتهای مستهجن بوده و هست . اما عملا شکل اتفاقی که افتاده چیز دیگری است، و اکثر هزینه هایی که از این بابت، مسئولیت پرداخت آن را شهروندان ایرانی برعهده دارند،متوجه سایتهای سیاسی و هنری می باشد و دسترسی به سایتهای مستهجن اگر کار آسانی نباشد کار سختی هم نیست.این یک ادعا یابلوف سیاسی نیست .واقیعتی است که به عریانی در فضا و شرایط موجود قابل مشاهده می باشد.
در کنار مبارزه ناموفق چندین ساله با تهدیدات فرهنگی و ابتذال اینترنتی از طریق «فیلترینگ»، اخیرا مبارزه با ابتذال از طریق ارسال پارازیت بر روی امواج ایستگاههای ماهواره ای، در دستور کار مقامات عالی رتبه ایران قرار گرفته است . این اقدام واکنش شدید کشورهای اروپایی و غربی دارنده ایستگاههای ماهواره ای و استفاده کنندگان از آن را بهمراه داشته است.
اما نکته دردناک و تاسف آور در این رابطه اینست که؛ اینروزها شهروندانی که مسئولیت پرداخت هزینه های سرسام آور ارسال پارازیت، در کنار هزینه فیلترینگ سایتهای اینترنتی را بر عهده دارند اکثرا در خانه های خود شادمانه مجموعه سریالهای مبتذل و مخرب فرهنگی را به تماشا نشسته اند که از طریق شبکه ماهواره ای پخش می شود و هیچگونه پارازیت ،قطع، وپرشی هم متوجه پخش آن نیست.
براستی چرا بینندگان سریالهای نازل و فاقد کمترین ارزش اخلاقی و یا هنری مثل سریالهای شبکه «فارسی وان» از خود نمی پرسند که ؛ اگر هدف ارسال پارازیت بر روی امواج ماهواره مبارزه با ابتذال است ؛ چرا این ابتذال فقط در شبکه های ماهواره ای خبری « بی بی سی » و « صدای آمریکا» مشاهده می شود و این سریال سرگرم کننده که تابلوی واقعی ابتذال و مبلغ از هم گسیختگی اخلاقی و به نوعی اشاعه ویروس ابتذال به عریان ترین وجه و شفاف ترین شکل آن می باشد ؛ مصداق ابتذال از نظر متولیان پارازیت نیست؟ وچرا شبکه پخش کننده سریالهای مجموعه «فارسی وان» و ایستگاه ماهواره ای پخش کننده آن، هیچگونه اعتراضی را همچون اکثر ایستگاههای ماهواره ای به کشور ایران ندارد. مطلب در شرایطی جالب می شود که توجه داشته باشیم، اگرچه غیر از کشور ایران کشورهای فارسی زبان دیگری هم در دنیا وجود دارد ، اما نوع ترجمه و ادای دیالوگهای این سریال نشان می دهد این سریال پیش از کشورهای فارسی زبان «افغانستان»،« تاجیکستان» و... و برای تغذیه مخاطب فارسی زبان ایرانی تولید و پخش آن در دستور کار قرار گرفته است.
اما تاسف و دردناکی این اتفاق زمانی شدت می یابد، که سیاستهای سازنده سریال با سیاستهای فریبنده فرهنگی دولتمردان معاصر ایران، همسو و همرنگ از آب در می آید.

به دستور وزیر:شوراي تخصصي جذب و استخدام در وزارت آموزش و پرورش تشكيل شد

ایلنا:
  شوراي تخصصي جذب و استخدام با هدف كيفيت بخشيدن به جذب و استخدام افراد موردنياز در آموزش و پرورش، در اين وزارت‌خانه تشكيل شد.
به گزارش خبرگزاري ايلنا، اين شورا با هدف لزوم برنامه‌ريزي لازم در استخدام و جذب معلمان و نيروي انساني موردنياز بخش‌هاي مختلف آموزش و پرورش، ايجاد شرايط بهينه استخدام با توجه به گستردگي نياز كليه‌ي مناطق آموزش و پرورش سراسر كشور به رياست قائم مقام وزير آموزش و پرورش تشكيل شده است.
همچنين اين شورا وظيفه دارد نحوه استخدام افراد تحصيل‌كرده، متخصص و خلاق را طي دستورالعملي به ادارات تابعه اعلام كند تا ضمن ساماندهي نيروي انساني شاغل در آموزش و پرورش، تمام دانش‌آموزان از وجود معلمان متعهد و متخصص بهره‌مند شوند و آموزش و پرورش بتواند از امكانات ايجاد شده براي جذب و استخدام افراد تحصيل‌كرده بيشترين بهره‌وري را كسب كند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، سياست هاي جذب و استخدام در آموزش و پرورش در حالي با ورود حاجي بابايي در وزارت آموزش وپرورش تقويت شده است كه وي چندي پيش خبر از استخدام 30 هزار نيرو در آموزش وپرورش داده است.
كانون صنفي معلمان ايران

گزارش تصویری از دیدار میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، تاج‌زاده و محتشمی‌پور با خانواده شیوا نظرآهاری

کمیته گزارشگران حقوق بشر - میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، مصطفی تاج‌زاده و فخرالسادات محتشمی‌پور در ادامه دیدارهای نوروزی خود به ملاقات خانواده شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر رفتند.







واژه نامه فارسي و لاتين اصطلاحات روانشناسي 7

واژه نامه فارسي و لاتين اصطلاحات روانشناسي 7


معادل فارسی
تعریف
واژه لاتین
بازپروری
فرایند از نوسازگار ساختن فردی که ظرفیتهای خود را از لحاظ ذهنی یا بدنی از دست داده است.
re-education
برون ریزی
بیان برونی یک هیجان یا تنش
discharge
تراز ذهنی
در جریان کودکی همگام با رشد بدنی ، گسترش ذهنی واجد افزایش کلی ظرفیتهاست و این به منزله بالا رفتن تراز ذهنی است.
mental level
تربیت
مجموعه وسائل یا روشهایی که به کمک آنها به هدایت تحول کودک می‌پردازند.
education
حافظه
مجموع تجارب گذشته که می‌توانند به خاطر آیند.
memory
حافظه فوری
اصطلاح دو پهلویی که معرف ظرفیت تکرار بلافاصله پس از دیدن یا شنیدن ردیف‌های اعداد ، هجاها یا کلمات یا بازپدیدآوری علامات ، نقشها است.
short term memory
خود رهبری
روش آموزش پرورشی مشتمل بر واگذاری سازمان انضباطی مدرسه یا کلاس به شاگردان
self-government
رشد یافتگی
حالتی که از به انجام رسیدن یک فرایند تحول یا یک رشد داخلی حاصل می‌شود.
maturity
رشد
افزایش یا نمو تمامی ارگانیزم فردی یا قسمت‌هایی از آن.
growth
رشد داخلی
فعالیت درونی که مراحل پی در پی تحول کودک را تائید می‌کند و تابع تعامل ارگانیزم و محیط درونی است.
maturation
سن عقلی
تراز عقلی یک فرد آدمی که با محاسبه شکست‌ها و موفقیت‌های وی در تست‌های متناسب با سن او بدست می‌آید.
mental age
صراحت ذهنی
مرحله بازگشت به یک فکر بهنجار پس از یک دوره اغتشاش ذهنی یا هذیان.
lucidity
فکر
حل مساله بر اساس فعالیت تصوری
thinking
کودنی حرکتی
نارسائی رشد و کنش‌های حرکتی ارادی که بوسیله مجموعه‌ای از تستها ، مانند مقیاس اوزرتسکس آشکار می‌شود.
debilite motrice
لفظ پردازی
حالت مرضی سخن گفتن است که با بی‌معنایی و تکرار قالبی کلمات مشخص می‌شود.
verbigeration
رشد شناختی
عبارتست از رشد خرد در طول زمان. یعنی بالیدگی فرایندهای فکری عالی‌تر از دوران طفولیت تا بزرگسالی.
congnitive development

واژه نامه فارسي و لاتين اصطلاحات روانشناسي 6

واژه نامه فارسي و لاتين اصطلاحات روانشناسي 6



معادل فارسی
تعریف
واژه لاتین
پرورش
جریانی منظم و مستمر که هدف آن هدایت رشد جسمانی و روانی و هدایت رشد همه جانبه شخصیت فرد در جهت فعالیت بشری و هنجارهای جامعه است.
 education
سبک یادگیری
چگونگی یادگیری یادگیرندگان و در واقع راه‌های شخصی که افراد در جریان یادگیری ، اطلاعات و مفاهیم را پردازش می‌کنند.
 learning style
هدف‌های آموزشی
مواردی که انتظار می‌رود دانش‌آموز پس از پایان دوره آموزشی قارد به انجام آن باشد.
 education goals
هدف‌های فرایندی
کوشش‌هایی که یادگیرنده برای رسیدن به هدف‌های تولیدی انجام می‌دهد.
 process
هدف‌های تولیدی
کوشش‌های یادگیرنده برای رسیدن به هدف‌های فرایندی ، هدف‌های تولیدی را به بار می‌آورد.
 product
روش آزمایشی
معتبرترین نوع پژوهش در زمینه آموزش و یادگیری می‌باشد.
 experiment
الگوی عمومی آموزش
معرف فعالیت‌های اصلی معلم در تدارک و کاربست فعالیت‌های آموزشی.
 General Teaching              Model
شناخت
کسب آگاهی و یاد گرفتن.
 Cognition
فراشناخت
آگاهی از نحوه آگاهی یافتن و یا یادگرفتن یادگیری.
 metacognition
متغیر پیش بین
متغیری که از روی آن متغیر ملاک را پیش‌بینی می‌کنند.
 predictive
متغیر ملاک
متغیری که مورد پیش‌بینی‌ها واقع می‌شود.
 Criterion
ارزشیابی آغازین
ارزشیابی مورد استفاده پیش از آموزش را گویند.
 preassment

ارزشیابی تکوینی
ارزشیابی مورد استفاده حین آموزش را گویند.
 formative evaluation
ارزشیابی تراکمی
ارزشیابی مورد استفاده در پایان آموزش را گویند.
 summative evalation
هوش
توانایی حل مسئله و پرداختن به مسائل انتزاعی.
 Intelligence
درماندگی آموخته شده
به حالت یادگیرندگانی گفته می‌شود که کوشش را با یادگیری مرتبط نمی‌دانند.
 learned helplessness
سبک یادگیری عاطفی
در برگیرنده شخصیت و ویژگی‌های هیجانی یادگیرنده مثل پشتکار ، تنها یا گروهی کار کردن.
 affective learning style
سبک یادگیری شناختی
در بر گیرنده ادراک ، به خاطر سپاری ، اندیشیدن و حل مسئله از طرف فرد.
 cognitive learning style
سبک یادگیری فیزیولوژی
در برگیرنده فرد به محیط فیزیک موثر بر یادگیری فرد.
 physiological learning      style
رفتار ورودی
موقعیتی که یادگیرنده در آغاز آموزش قرار دارد، رفتار ورودی او را مشخص می‌کند.
(behavior(entering (entry
تحلیل تکلیف
تعیین مهارت‌ها ، دانش‌ها و اطلاعات سطح پایین که یادگیرنده باید در اختیار داشته باشد، تا به هدف آموزش تازه دست یابد.
 task analysis
یادگیری موقعیتی
اعتقاد به اینکه دانش و شناخت وابسته به موقعیت و مقاصد و تکالیفی است که در آنها به کار می‌رود.
 situated learning
تکالیف اصیل
منظور موقعیت‌های عینی و عملی زندگی است.
 authentic tasks
نظریه سازندگی یادگیری
اعتقاد به اینکه یادگیرندگان بر اساس تجارب شخصی دانش را می‌سازند.
 constructvism
یادگیری معنادار
یادگیری معنادار از راه ایجاد ارتباط بین مطالب تازه و مطالب قبلا آموخته شده ایجاد می‌شود.
 meaningful learning
آموزش اکتشافی
در این نوع آموزش دانش آموز وادار می‌شود تا خودش به کشف و ساختن دانش بپردازد.
 discovery learning
سرعت ادراکی
سرعت یادگیرندگان به تکالیف شناختی را گویند.
 cognitive tempo
ساخت
عبارت است از ساختمان ذهن یا اندیشه‌های فرد.
 structure
عملیات ذهنی
ساخت‌های شناختی بالاتر را معمولا عملیات ذهنی گویند.
 operations
طرحواره
به ساخت‌های شناختی دوره کودکی طرحواره گفته می‌شود.
 schema
حافظه روندی
حافظه مربوط به چگونگی انجام امور به ویژه فعالیت‌های فیزیکی و جسمانی را گویند.
 procedural memory
حافظه معنایی
ذخیره شدن معانی حافظه معانی را تشکیل می‌دهد.
 semantic memory
یادگیری
ایجاد تغییر نسبتا پایدار در رفتار یا توان رفتاری که حاصل تجربه است.
 learning
توان رفتاری
توان رفتاری حاکی از آن است که یادگیری در یادگیرنده نوعی توانایی ایجاد می‌کند که تغییر حاصل تغییر در توانایی‌های اوست، نه صرفا تغییر در رفتار ظاهری.
 behavioral potentiality
آموزش
فعالیتی که به آسان سازی یادگیری از سوی معلم منجر می‌شود.
 instruction
سنجش
وقتی در اندازه گیری به جای آزمودن یا علاوه بر آن از وسایل دیگری استفاده شود به آن سنجش گویند.
 assessment
ارزشیابی هنجاری
ارزشیابی که ملاک آن نوعی هنجار گروهی و نسبی است نه ملاک مطلق از پیش تعیین شده.
 mormative evalution
کارآموزی
گسترش نگرش ، دانش ، مهارت و الگوی رفتاری مورد نیاز برای انجام مناسب یک تکلیف یا شغل معین.
 training
تقویت کننده نخستین
تقویت کننده مثبتی که نیازهای فیزیولوژیک را برطرف می‌کند و ذاتا اثر تقویتی دارد.
primary reinforcer
تقویت کننده شرطی
تقویت کننده‌ای که ذاتا اثر تقویت کنندگی ندارند، بلکه در اثر مجاورت با تقویت کننده‌های نخستین خاصیت تقویتی پیدا می‌کند.
conditioned reinforice
تقویت‌ کننده اجتماعی
تقویت کننده‌ای که بوسیله دیگران و در یک موقعیت اجتماعی به فرد داده می‌شود.
social reinforcer