۱۳۸۸ بهمن ۱۰, شنبه

آيا مي توان مهارت خواندن را در كودكان افزايش داد؟

یافته‌های مطالعه جدید نشان می‌دهد که عوامل محیطی مانند مدرسه، تغذیه، میزان خواندن کودکان و چگونگی توجه والدین‌ به آن‌ها در رشد مهارت‌های خواندن در کودکان کوچک‌تر، نقش بسیار مهمی دارد.



استیفن پتریل، پروفسور رشد انسانی و علوم خانواده در دانشگاه ایالتی اهایو و سرپرست پژوهش حاضر در این زمینه گفت: ما باید به طور قطع تاثیرات ژنتیک را در یادگیری جدی‌تر بگیریم اما کودکان مدرسه‌رو می‌توانند مهارت‌های خواندن خود را با دستورالعمل‌های مناسب ارتقاء دهند.



این پژوهشگر که یافته‌های مطالعه‌اش در آخرین شماره آن‌لاین، ژانویه 2010 «مجله روان‌شناسی و روان‌پزشکی کودک» منتشر شده‌است می‌افزاید: این یافته‌ها لزوم وجود تلاش‌های مداوم به منظور ارتقاء رشد خواندن در کودکان با در نظر گرفتن تاثیرات ژنتیک و محیطی مطرح می‌کند.
در این مطالعه 135 دوقلوی یکسان و 179 دوقلوی هم‌جنس غیریکسان که در کودکستان یا کلاس اول ثبت نام شده ‌بودند مورد بررسی قرار گرفتند. مهارت‌ خواندن شرکت‌کنندگان مطالعه به مدت دو سال ارزیابی شد. سپس محققان نمرات دوقلو‌ها را در آزمون‌های خواندن مورد مقایسه قراردادند. آن‌ها با استفاده از شیوه‌ آماری خاص توانستند میزان تاثیر عوامل ژنتیک و عوامل محیطی را در پیشرفت خواندن کودکان ارزیابی کنند.



عوامل محیطی مورد مطالعه عبارت بودند از دستورالعمل در مدارس، تغذیه، میزان خواندن کودکان و نیز چگونگی توجه والدین به‌ آن‌ها.
محققان نتیجه گرفتند که در شروع خواندن کودکان هر دو عامل ژنتیک و محیط به درجات مختلف در توسعه مهارت‌های مختلف خواندن نقش ایفا می‌کنند. به طوری که در شناسایی کلمات و حروف عوامل محیطی حدود دو سوم نتایج آزمون را توضیح دادند درحالی‌که عوامل ژنتیک تنها یک سوم را. این دو دسته عوامل در مورد عناصر آگاهی از صدا و واژگان نقش مساوی داشتند. اما در آزمون‌های سرعت خواندن عوامل ژنتیک نقش مهم‌تری ایفا کردند به طوری که این دسته عوامل 75 درصد نتایج را توضیح دادند.
اما وقتی پتریل و همکارانش میزان پیشرفت کودکان را در مهارت‌های خواندن بررسی کردند تاثیر محیط را خیلی موثر دیدند. به طوری که عوامل محیطی تقریباً به طور کامل عامل رشد مهارت‌های خواندن بودند، مهارت‌هایی که یاد گرفتنی هستند مانند کلمات و حروف. ضمناً عوامل محیطی 80 درصد مسئول رشد آگاهی از صداها در خواندن بودند.
پتریل در استنتاج نهایی گفت: بدون درنظر گرفتن میزان مهارت آغازین کودکان در خواندن و نیز میزان اثرات ژنتیک و محیط روی این مهارت‌های اولیه، عوامل محیطی روی میزان سرعت گسترش مهارت‌های خواندن اثر برجسته ای دارند. به عبارت دیگر پیشرفت سریع با کند مهارت خواندن کودکان بستگی به عوامل محیطی دارد.

راه‌های گسترش مهارت خواندن در کودکان

در پیشرفت‌های تحصیلی هیچ چیز مهم‌تر از مهارت بالا در خواندن نیست. والدین می‌توانند با استفاده از برخی توصیه‌ها در این مسیر به گونه‌ای موثر باشند:
1- وقت خاصی برای خواندن روزانه برای کودکتان اختصاص دهید. مطالعات نشان می‌دهند که خواندن منظم با صدای بلند برای کودکان در درک کلی خواندن، واژگان و تلفظ نقش مهمی دارد. خواندن برای کودکان پیش از دبستان و مدرسه‌رو به مطالعه مستقل آن‌ها در آینده کمک زیادی می‌کند.

2- مواد خواندنی مختلف در اختیار کودک قرار دهید. کتاب و مجله‌های مختلف در خانه داشته‌باشید. چند کتاب در اتومبیل، اتاق خواب کودک، اتاق نشیمن، و حتی آشپزخانه یا کنار تلویزیون قراردهید.

3- حداقل 15 دقیقه وقت خواندن خانوادگی داشته‌باشید. این زمان که بهتر است 15 تا 30 دقیقه باشد همه اعضای خانواده در کنار هم و در سکوت کتاب می‌خوانند و مجله ورق می‌زنند. دیدن والدین در حال مطالعه به کودکان برای خواندن الهام زیادی می‌بخشد.

4- خواندن را برای کودکان در تنوع وسیع آن مطرح کنید. خواندن را بخشی از زندگی کودک قرار دهید. تابلوها و علائم خیابان‌ها و فروشگاه‌ها را بخوانید، دستورالعمل موجود در جعبه‌های مختلف اسباب بازی، دستور تهیه غذا و گزارش‌های نوشته‌شده درباره موضوعات مختلف نیز نمونه‌هایی برای تمرین خواندن هستند. همواره و همه‌جا با خود یک چیز خواندنی همراه داشته باشید. مثلاً در اتومبیل یا اتاق انتظار دکتر می‌توانید آن را در اختیار کودک قرار دهید.

5- رفتن به کتابخانه و گرفتن کتاب از آن‌جا را به صورت یک عادت درآورید. درصورتی که به کتابخانه دسترسی دارید عادت رفتن به آن‌جا و امانت گرفتن کتاب را در کودک خود بپرورانید.
6- مواظب مشکلات احتمالی خواندن در کودکان باشید و آن‌ها را به موقع شناسایی کنید. مشکلات خواندن لزوماً با گذشت زمان حل نمی‌شوند. دقت کنید که کودک می‌تواند کلمات و حروف را به درستی تلفظ کند، کلمات شناخته شده را در یک متن شناسایی کند و بتواند کلمات ناشناخته را بدون این‌که معنای آن را بداند بخواند. اطمینان حاصل کنید که کودکتان کلمات خوانده شده در سطح سنی خود را درک می‌کند. در صورت وجود هر گونه مشکل با معلمین مدرسه یا متخصصان دیگر مشورت کنید.

7- هیجان و غرور خود را از پیشرفت خواندن کودک به او نشان دهید. تشویق کلامی شما عامل مهم در پیشرفت مهارت خواندن در کودکان است. سعی کنید با تشویق صادقانه خود تلاش‌های کودکتان را ارج گذارید و او را آماده پیشرفت‌های بعدی کنید.
كانون صنفي معلمان

نامه سرگشاده جبهه مشارکت به صادق لاریجانی در باره اعدام رحمانی پور و علی زمانی

کلمه :جبهه مشارکت ایران اسلامی در نامه سرگشاده ای خطاب به صادق لاریجانی ، رییس قوه قضاییه با طرح سوالات هفت گانه در باره اعدام آرش رحمانی پور و محمدعلی زمانی ،نوشته اند :”شما نیک می دانید که حکم اعدام تنها حکمی است که در صورت اجرا غیر قابل جبران است و لذا قانونگذار عامدانه با طراحی بوروکراسی طولانی از صدور حکم تا اجرای آن کوشیده است تا امکان خطا در صدور چنین حکمی را به حد اقل کاهش دهد و لذا اجرای عجولانه حکم اعدام آقایان رحمانی پور و علی زمانی جای سوال و ابهام فراوان دارد.


به گزارش سایت نوروز متن کامل این نامه به شرح زیر است :
جناب آقای لاریجانی


رییس محترم قوه قضاییه


با سلام

خبر اعدام ۲ تن از زندانیان با اتهام محاربه موجی از حیرت و تعجب در میان شهروندان ایرانی را برانگِیخت و در زمانی که فضای سیاسی ملتهب کشور امیدوار به زدودن ابرهای تیره نفرت و کینه می شد این اقدام شائبه اثرپذیری دستگاه قضا را از تندروانی که ثابت کرده اند به هیج وجه خواهان آرامش فضای سیاسی کشور نیستند، تقویت کرد.

دستگاه قضا که به خاطر رفتارهای شبهه ناک و غیر قانونی خود در برخورد با نیروهای سیاسی خوشنام و خدوم که به ناحق و ظالمانه پس از انتخابات اخیر بازداشت و زندانی شده اند سخت در مظان اتهام سیاسی کاری و خروج از دایره عدل و انصاف قرار گرفته است اینک با صدور احکام شبهه ناک اعدام برای ۹ تن و اجرای عجولانه آن برای۲ تن دیگر بیش از پیش مورد سوال واقع خواهد شد.
حکم اعدام برای هر کسی که صادر شود مایه تاسف است فارغ از اینکه شخص مجرم واقعا مستحق چنین مجازاتی باشد یا خیر ، و ما بدون اینکه ذره ای قرابت فکری یا عملی با این افراد داشته باشیم امروز نگران آن هستیم که قوه قضاییه تحت تاثیر تریبونهایی که هر روز و شب فرمان خونریزی و اعدام بیشتر صادر می کنند قرار گیرد.

شما نیک می دانید که حکم اعدام تنها حکمی است که در صورت اجرا غیر قابل جبران است و لذا قانونگذار عامدانه با طراحی بوروکراسی طولانی از صدور حکم تا اجرای آن کوشیده است تا امکان خطا در صدور چنین حکمی را به حد اقل کاهش دهد و لذا اجرای عجولانه حکم اعدام آقایان رحمانی پور و علی زمانی جای سوال و ابهام فراوان دارد.

به هر حال اینک که این جوانان طبعا با توشیح جنابعالی اعدام شده اند لازم است برای روشن شدن اذهان عمومی که سخت ملتهب است و بخصوص طرفداران انقلاب اسلامی که چنین رفتاری را با اساس انقلاب مغایر می دانند جهت تنویر افکار عمومی و زدودن شائبه های موجود و خنثی کردن تبلیغاتی که اساس نظام را هدف قرار داده است و بیش از همه حیثیت خود قوه قضاییه را در معرض خطر قرار داده است به سوالات فراوانی که ایجاد شده است و ما بخشی از انها را بازگو می کنیم پاسخ دهید تا چنانچه صدور و اجرای این احکام منطبق بر قانون و عادلانه بوده است آرامش به فضای سیاسی باز گردد و چنانچه معلوم شود خدای ناخواسته این احکام نادرست بوده است از هم اکنون مشخص نمایید چه کسی مسولیت این فاجعه را خواهد پذیرفت تا دیگر نیازی به تشکیل کمیته های ویژه نظیر جنایت کهریزک نباشیم.

۱- آن افراد در چه زمانی دستگیر شده اند؟و علت دستگیری انها چه بوده است؟

۲-این افراد که طبق قرائن چند ماه قبل از انتخابات دستگیر شده اند با چه منطقی در دادگاه حوادث انتخابات شرکت داده شده اند؟ و اعترافات انها چه ارتباطی با انتخابات داشته است؟

۳- نحوه اخذ اعترافات از آنها چگونه بوده است؟و غیر از اعترافات چه مدارک مستند و محکمه پسندی در اثبات جرائم انها وجود دارد؟

۴-آیا مراحل قانونی دادرسی عادلانه در مورد انها رعایت شده است؟ آیا به وکیل تعیینی دسترسی داشته اند؟آیا وکیل انها توانسته است با آنها ملاقات کند؟ آیا فرصت کافی برای مطالعه پرونده به متهمان و وکلای انها داده شده است؟

۵-ایا ادعای موجود در مورد فریب متهمان توسط بازجویان و وعده سبک شدن حکم در صورت ارائه اعترافات ساختگی صحت دارد؟و اگر چنین باشد آیا اساس چنین دادگاهی مخدوش نمی باشد؟

۶-آیا اعتراف در دادگاه نمایشی با کارگردانی متهم اصلی جنایت کهریزک که خود مسئولان جدید قضایی از معترضین اصلی آن بوده اند می تواند به عنوان مبنایی برای صدور چنین احکام سنگینی قرار گیرد؟

۷-آیا حد اقل رافت اسلامی در مورد این متهمان و خانواده آنهایعنی امکان برگزاری آخرین دیدار آنها قبل از اجرای حکم فراهم شده است؟

جناب آقای لاریجانی

این سوالات و شاید دهها سوال دیگر که بی پاسخ مانده ، سبب شده است که افکار عمومی صدور و اجرای جنین احکامی را امری سیاسی و بدون منطق حقوقی و خدای ناکرده تحت فشارهای سیاسی و به منظور ایجاد رعب تلقی کنند .

جناب آقای لاریجانی

ما شائبه آنرا داریم که در صدور و اجرای این احکام اصول متعدد قانون اساسی و از جمله اصول۱۶۸ و ۳۲،۳۵،۳۸،۱۶۵ ِو بسیاری از مواد آیین دادرسی کیفری یکسره نادیده گرفته شده است و عدم پاسخکویی به این ابهامات سبب خسارات غیر قابل جبران برای کشور و نظام خواهد شد.

من انچه شرط بلاغ است با تو می گویم


تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال

جبهه مشارکت ایران اسلامی
۱۰ بهمن ۱۳۸۸

میرحسین موسوی و مهدی کروبی اعدام های اخیر را محکوم کردند

میر حسین موسوی و مهدی کروبی روز شنبه (دهم بهمن) بایکدیگر دیدار کردند و با اعلام محکومیت اعدام های اخیر از مردم خواستند تا در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کنند.


میرحسین موسوی و مهدی کروبی روز شنبه دهم بهمن (۳۰ ژانویه) در منزل آقای کروبی با یکدیگر دیدار کردند.

همچنین سحام نیوز (سایت رسمی حزب اعتماد ملی) ضمن انتشار خبر این دیدار، از "محکوم کردن اعدام های اخیر" و "دعوت مردم به حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن" به عنوان محور گفتگوهای این دو رهبر اصلی مخالفان دولت در ایران، نام برده است.

بنا بر این گزارش میرحسین موسوی و مهدی کروبی در ارتباط با اعدام های روز پنجشنبه در تهران گفتند: "به نظر می رسد کسانی که اقدام به اعدام آنها شد ماهها قبل از جریان برگزاری انتخابات دستگیر شده و پرونده آنها نیز ارتباطی با حوادث انتخابات اخیر نداشته است و به گفته وکلایشان آنها تنها توانسته اند دیداری کوتاه با موکلان خود داشته باشند و مراحل دادرسی برای آنها انجام نشده است . به نظر می رسد که چنین اقدامی برای ایجاد خوف در مردم جهت عدم حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن است."

خبر صدور احکام اعدام برای محمد رضا علی زمانی و آرش رحمانی پور به اتهام عضویت در انجمن پادشاهی ایران و فعالیت علیه نظام جمهوری اسلامی با اعتراض مدافعان حقوق بشر در داخل ایران و در سطح جهانی مواجه شده است.

به گزارش سحام نیوز آقایان کروبی و موسوی در بخش دیگری از دیدار روز شنبه خود، با اشاره به سخنان احمد جنتی در نماز جمعه نهم بهمن (۲۹ ژانویه) گفتند: "متاسفانه به جای آنکه از تریبون نماز جمعه برای دعوت مردم به تقوا استفاده شود خطیب نماز جمعه با توصیه به قوه قضائیه مبنی بر اینکه اگر در ۱۸ تیر ضعف نشان نداده بودید و دستگاه قضایی چند نفر را اعدام کرده بود حادثه روز عاشورا به وجود نمی آمد ، مسئولان را به برخورد و کشتار مردم و ترغیب می کند."
احمد جنتی، امام جمعه موقت تهران و دبیر شورای نگهبان روز جمعه (۹ بهمن) خطاب به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، گفته بود: "شما روحیه ضد ظلم، انقلابی و ولایی دارید. پس بیایید برای رضای خدا همین طور که دو نفر را صریح اعدام کردید، و دست شما هم درد نکند، مردانه بایستید."
میرحسین موسوی و مهدی کروبی در این دیدار با تاکید مجدد بر راه حل های پیشنهادی خود، خواستار برگزاری انتخابات آزاد، رفع محدودیت از فعالیت احزاب سیاسی، ، انتشار مجدد روزنامه های توقیف شده، و آزادی زندانیان سیاسی شده و گفتند: "اکنون اکثریت مردم برای احقاق حقوق خود بدون هیچ گونه واهمه ای در میدان حضور دارند و خواست آنها نیز برگزاری انتخابات آزاد می باشد که متاسفانه گویا صدای اکثریت مردم شنیده نمی شود."
به گزارش سحام نیوز در پایان این دیدار این دو رهبر معترضان به نتایج انتخابات در ایران، از مردم خواسته اند تا در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن شرکت کنند و "شنیدن صدای اکثریت مردم را تنها راهکار خروج از بحران" دانسته اند.
راهپیمایی روز ۲۲ بهمن همه ساله در ایران و همزمان با روزی که در آن انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، در تهران و شهرستان ها برگزار می شود و طی ۱۰ روز منتهی به این روز یعنی از ۱۲ بهمن روز ورود آیت الله خمینی (بنیانگذار جمهوری اسلامی) به ایران تا روز ۲۲ بهمن جشن هایی موسوم به "بزرگداشت دهه فجر" در این کشور برگزار می شود.

بي بي سي
دادسرای عمومی و انقلاب تهران روز پنجشنبه ۸ بهمن (۲۸ ژانویه)گزارش داد که برای یازده تن از متهمان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور، از جمله معترضان روز عاشورا، حکم اعدام صادر شده و دو تن از آنان به اسامی آرش رحمانی پور و محمدرضا علی زمانی اعدام شدند.

۱۳۸۸ بهمن ۹, جمعه

اخراج و باز نشستگي اجباري دو مدير در تهران و اصفهان

اخراج و بازنشستگی اجباری مدیر مدرسه در تهران به دلیل شعار دادن دانش آموزان
دبیرستان دخترانه تیزهوشان اصفهان سبز شد/مدیر مدرسه اخراج شد

اخراج و بازنشستگی اجباری مدیر مدرسه در تهران به دلیل شعار دادن دانش آموزان
مدیر یک دبیرستان دخترانه در تهران به دلیل شعار دادن دانش آموزانش در حمایت از جنبش سبز و برخورد نکردن با آنها، از کار خود برکنار شد.


بر اساس گزارش های موثق رسیده به ندای سبز آزادی، دانش آموزان یکی از دبیرستان های دخترانه تهران در روز ۱۶ آذر شعارهایی در حمایت از جنش سبز سر داده اند و مدیر مدرسه هم با آنها برخورد نکرده و صرفا با سکوت از کنار موضوع گذشته و در عین حال اجازه گسترش آن را نداده است.
چند روز بعد از این اتفاق، ماموران نیروی انتظامی به مدرسه مراجعه کرده و این مدیر را توبیخ می کنند که چرا این اتفاق را به آنها اطلاع نداده است.
این مدیر هم با تاکید بر اینکه بچه های مدرسه امانت او هستند، می گوید که حاضر نبوده آنها را زیر باتوم مامورها بیندازد.
بعد از مدتی این خانم، از مدیریت مدرسه برکنار شده و بعد از مدت اندکی به او اعلام می شود که باید اجبارا بازنشسته شود. این مدیر در حال حاضر در حال طی مراحل بازنشستگی اجباری است.

دبیرستان دخترانه تیزهوشان اصفهان سبز شد/مدیر مدرسه اخراج شد

هفته گذشته دانش اموزان دبیرستان دخترانه تیزهوشان اصفهان تصاویر آیت الله منتظری، مرجع بزرگ شیعیان را در بورد مدرسه نصب کردند و به عزاداری برای این مرجع تقلید پرداختند
به گزارش ندای سبز آزادی و براساس خبر رسیده از دانش آموزان، دبیرستان دخترانه تیزهوشان فرزانگان امین اصفهان در این روز سبز شد.
حراست اداره آموزش و پرورش ناحیه 3 اصفهان که از این مساله به هراس آمده بود از مدیر مدرسه خواست همه دانش آموزان خاطی را به آن اداره معرفی کند که وقتی با ممانعت مدیر مواجه شدند، وی را که خواهر سردار شهید اقارب پرست از دلاوران دفاع مقدس است، مجبور به استعفا کردند
شایان ذکر است این مدرسه دو روز پس از بروز این مساله تعطیل شد.

اربعین آیت الله منتظری در قم برگزار شد

با حضور هزاران تن از مردم، مراسم اربعین آیت الله العظمی منتظری با شکوه خاصی برگزار شد.
براساس اخبار رسیده به ندای سبز آزادی، همزمان با چهلمین روز رحلت آیت الله العظمی منتظری (رضوان الله تعالی علیه) که در آستانه اربعین حضرت امام حسین(ع) برگزار شد، حال و هوای دیگری در شهر قم حاکم شده بود. علی‌رغم مشکلات عدیده اطلاع‌رسانی و عدم همراهی رسانه‌های رسمی و غیر رسمی کشور، هزاران تن از مردم قدرشناس و فهیم شهر مقدس قم و دیگر شهرها جهت شرکت در مراسم در دفتر و بیت فقیه عالیقدر حضور یافتند و با متانت و سکوت ، جلسه بزرگداشت آغاز شد.
حضور چشمگیر مردم باعث شد که دفتر مملو از جمعیت شود و پس از آن کوچه منتهی به بیت توسط اعضای دفتر فرش شد وای با این حال تعدادی در بلوار شهید محمد منتظری و تعدادی کنار رودخانه حضور یافته بودند.
در این مراسم ، علاوه بر قرائت قرآن ، گوشه هایی از اندیشه ها و دیدگاه های آیت الله منتظری توسط مجری قرائت و در بین مراسم چند بار صدای فقیه عالیقدر با موضوعات لزوم امر به معروف و نهی از منکر ، لزوم آزادی زندانیان سیاسی، سفارش امام علی (ع) به مالک اشتر درباره رعایت حقوق انسانها با هر ایده و اعتقادی و شعارهای اول انقلاب از بلندگو پخش شد و مردمی که چهل روز بود صدای او را نشنیده بودند، تحت تاثیر قرار گرفته بودند.
سخنران این مراسم، حجه الاسلام دکتر ادیب عضو هیأت علمی دانشگاه مفید بود که به فضایل اخلاقی و مبارزاتی آیت الله منتظری اشاره داشت. وی آیت الله منتظری را یار عسرت و تنهایی و غربت آیت الله خمینی دانست. وی کسانی را که پس از پیروزی و پایان سختی‌ها خود را انقلابی قلمداد کردند فرصت‌طلب خواند و از کسانی که از به عمق زحمات آیت الله منتظری برای ترویج مرجعیت امام خمینی و حفظ جان و یاری ایشان در فرایند انقلاب اطلاعی ندارند خواست که نه تنها خاطرات آیت الله منتظری بلکه به خاطرات دیگران مراجعه کنند تا حوادث تاریخی برایشان آشکار گردد. وی ضمن اشاره به شکنجه‌های آیت الله منتظری و شهید محمد منتظری توسط ساواک به شجاعت و استقامت ایشان در قبل و پس از انقلاب پرداخت.

در حاشیه مراسم:
1- روز قبل از مراسم نمایندگانی از اداره اطلاعات قم و فرمانداری با احمد منتظری دیدار کرده بودند. آنها درخواست عدم تشنج کرده بودند که احمد منتظری از آنها درخواست کردند که نیروهای خودسر را کنترل کنند.
2- نیروهای امنیتی قم از برپایی چادر و سقف بر روی کوچه منتهی به دفتر به دلیل این که امکان آتش سوزی دارد! جلوگیری کردند.
3- نیروهای امنیتی و انتظامی قم به صورت چشمگیر تمامی مبادی منتهی به مراسم را کنترل می‌کردند و از تجمع مردم در خیابان جلوگیری کرده و به طور وسیع فیلم‌برداری می‌کردند.
4- نیروهای گارد ویژه و لباس شخصی، بسیج و انصار در برخی مکان‌های متعلق به سپاه و بسیج در اطراف محل مراسم مستقر شده بودند و تعداد زیادی از آنها در اطراف مکان برگزاری تجمع کرده بودند اما متانت و هوشمندی برگزار کنندگان و مردم عزادار سوژه‌ای به دست آنها نداد.
5- تعدادی از دانشجویان و جوانان شرکت‌کننده در مراسم بازداشت شدند که تا لحظه تهیه این خبر دو تن از آنها آزاد شدند و از وضعیت دیگران اطلاعی در دست نیست.
6- قبل از آغاز مراسم و پایان آن پیام و سفارش احمد منتظری مبنی بر حفظ آرامش و سکوت و متانت قرائت شد، که با این درخواست تجمع نیروهای لباس شخصی و انصار حزب الله کاملا خلع سلاح شده و محل را ترک کردند و امکان فتنه‌گری توسط آنها نبود.
7- تعدادی از شخصیت‌های حوزوی، دانشگاهی و سیاسی که در این مراسم حضور یافتند و ما مطلع شدیم: آیت الله العظمی صانعی، آیت الله العظمی مدنی تبریزی، آیت الله امینی، آیت الله محقق داماد، آیت الله بیات زنجانی ، آیت الله جواد فاضل لنکرانی، آیت الله مروارید، آیت الله گرامی، آیت الله صادقی تهرانی و بیوت آیات عظام صافی گلپایگانی، سیستانی، شیرازی، شبیری زنجانی، وحید خراسانی، وحیدی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و آقایان عبدالله نوری، کرباسچی، سراج الدین موسوی، حجتی، اشرفی اصفهانی، هاشمی نژاد، ابراهیمی، مهندس بدیعی، مهندس طاهری، خانم اعظم طالقانی و جمعی از اعضای دفتر حضرت امام خمینی در جماران.

۱۳۸۸ بهمن ۷, چهارشنبه

اطلاعیه برگزاری مراسم چهلمین روز درگذشت آیت الله العظمی منتظری

چهل روز از درگذشت آیت اله منتظری گذشت.


در چهلمین روز درگذشت بزرگ مرد آزادی خواه،آیت اله منتظری یاد و خاطره ی او را گرامی می داریم.

"السلام علیک یا ابا عبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک"



بسمه تعالی


(من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا)

چهل روز از رحلت جانگداز عبد صالح خداوند، اسطوره مجاهدت و مقاومت، بزرگمرد عرصه فقاهت، حضرت آیت الله العظمی منتظری (رضوان الله تعالی علیه) می گذرد.

چهل روز پیش، آن فقیه بزرگوار، مشتاق و سبکبار، ندای (فادخلی فی عبادی وادخلی جنتی) حق را لبیک گفت و امتی را ناباورانه، عزادار و داغدار خویش نمود؛ و اینک در چهلمین روز فراغش به سوگ می نشینیم.

به سوگ می نشینیم به یاد آن قلب همیشه تپنده تاریخ، که در برابر تمامی جور و ستمی که بر او می رفت اسوه صبوری و پایمردی و استواری بود، اما تحمل و توان مشاهده کوچکترین ظلمی را در حق هیچ انسانی نداشت، هر انسان با هر مسلک و عقیده و مرام؛ او کرامت انسانی را بسیار ارج می نهاد. به پیروی از مولای خود حضرت علی (ع)، پست و مقام را تا زمانی ارزشمند می دانست که بتواند حق مظلومی را بستاند و پناه بی پناهی باشد یا باطلی را از جامعه بزداید.

چهل روز است که روح پر فتوح آن عزیز به معراج رفته و در جوار رحمت الهی مأوا گرفته است.

ضمن عرض تقدیر و تشکر از حضرات مراجع عظام و علمای اعلام، دانشگاهیان و روشنفکران و کلیه اقشار ملت بزرگوار که با ارسال پیام و بزرگداشت آن مرجع عالیقدر، مقام والای علم و حریت را ارج نهادند، مراسم اربعین آن فقید سعید را با توجه به تضییقاتی که متأسفانه وجود دارد، بدین گونه به اطلاع می رسانیم:

زمان : جمعه 9/11/1388 مطابق با سیزدهم صفر المظفر، ساعت 3 الی 5 بعد از ظهر


مکان : قم، بلوار شهید محمد منتظری، دفتر و بیت فقیه عالیقدر


بیت آیت الله العظمی منتظری (رضوان الله تعالی علیه)

4 / 11 / 1388 
--------------------------------------------------------
مراسم یادبود آیت الله العظمی منتظری در کانون توحید لندن



مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی منتظری ، روز شنبه در کانون توحید لندن برگزاری می شود.


به گزارش خبرنگار جرس، در این مراسم که به مناسبت چهلمین روز درگذشت حضرت آیت الله العظمی منتظری، برگزار خواهد شد عطالله مهاجرانی، سید مجید تفرشی و ابوالقاسم فنایی سخنرانی خواهند کرد.


این مراسم از ساعت 18:30 الی 20:30 در روز شنبه برگزار خواهد شد.
-------------------------------------------------
مراسم چهلم آیت الله منتظری در نجف آباد

مراسم چهلمین روز درگذشت فقیه مجاهد، حضرت آیت الله عظمی منتظری فردا در نجف آباد اصفهان برگزار می شود.
بر اساس اخبار رسیده به ندای سبز آزادی این مراسم صبح روز پنج شنبه 8 بهمن ماه در مسجد بازار نجف آباد از ساعت 9 تا 11 صبح و عصر این روز از ساعت 3 الی 5 در حسینیه اعظم این شهر برگزار میشود.
------------------------------------------------
محل برگزاری مراسم چهلم آیت الله منتظری در تهران و قم



ندای سبز آزادی: محل و آدرس برگزاری مراسم چهلمین روز آیت الله العظمی منتظری در شهرهای تهران و قم.


حاجي بابايي عنوان كرد:آموزش و پرورش تصدي گر اموري است كه وظيفه آن را ندارد

وزير آموزش و پرورش با تاكيد براينكه
«24 هزارمعلم شركتي سال تحصيلي 90-89 در مدارس به كار گرفته نمي شوند» سه پيشنهاد براي جبران كمبود معلم در سال هاي آينده ارائه داد و گفت: عده اي نيرو در ارتباط با رشته هاي گوناگوني كه مانند تربيت بدني نياز داريم استخدام خواهيم كرد.

به گزارش مهر، حميد رضا حاجي بابايي در پاسخ به اين سئوال كه «چه تدبيري براي جايگزيني 24 هزار معلم شركتي كه امسال در آموزش و پرورش مشغول به تدريس هستند در سال تحصيلي آينده داريد؟» افزود: سه پيشنهاد براي رفع كمبود اين تعداد نيرو در مدارس داريم كه اجرايي خواهيم كرد.
 وي ادامه داد: تابستان امسال از طريق مجلس، موظف شديم نيروهاي حق التدريس را طي پنج سال استخدام كنيم كه آنها جايگزين معلمان شركتي خواهند شد ودر اثر تغيير وضعيت، 12 ساعت تدريس آنها به 24 ساعت تبديل مي شود ضمن اينكه 12 ساعت نيز مي توانند اضافه كاري داشته باشند. وزير آموزش و پرورش اظهار كرد: ما با اين معلمان قرارداد نداشته و تعهدي نسبت به استخدامشان نداريم اما آنها هم مي توانند در آزمون هايي كه برگزار مي كنيم، شركت كنند و از طريق آزمون وارد آموزش و پرورش شوند.
 حاجي بابايي راه حل ديگر جبران كمبود 24 هزار نيرو در آموزش و پرورش را اضافه كاري ساير فرهنگيان عنوان كرد و گفت: همچنين طبق قانون بازنشستگي پيش از موعد، فرهنگيان بازنشسته مي توانند 8 ساعت تدريس در طول هفته داشته باشند.
وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: عده اي عنوان مي كنند كه چرا از نيروهاي جوان به جاي بازنشسته ها استفاده نمي كنيد و دوباره همان نيروها را براي تدريس به كارمي گيرد، بايد گفت كه آموزش و پرورش توان استخدام تمام نيروهاي مورد نياز خود را ندارد چرا كه قانون از اين موضوع جلوگيري مي كند و از طرفي نمي توانيم كلاس هاي خود را خالي از معلم بگذاريم، ناگزير بايد از نيروهاي شركتي كه آن هم ممنوع است استفاده كنيم و يا همكاران فرهنگي خود را به كار گيريم.

 وزير آموزش و پرورش در پاسخ به سئوال ديگري كه «آيا وجود3 ميليون دانش آموز كه ترك تحصيل كرده اند را مي پذيريد؟» گفت: اين خبر دروغ است و تكذيب مي كنيم و كسي كه اين را مي گويد عدد و رقم را نمي شناسد. حاجي بابايي در پاسخ به سئوال ديگري در خصوص «عدم پرداخت سرانه برخي از مدارس» گفت: يك مقداري از آن به اعتبارات بر مي گردد و مقداري هم به مديريت كه ما بايد به شكلي حركت كنيم كه سرانه مدارس را به موقع در اختيارشان قرار دهيم. وي با بيان اينكه «آموزش و پرورش كارها و تصدي گري هايي دارد كه وظيفه آن نيست» اظهار كرد: قسمت عمده اعتبارات آموزش و پرورش صرف اين موارد مي شود واگر آموزش و پرورش را به سه دوره آموزش ابتدايي، راهنمايي و متوسطه و تربيت معلم تقسيم كنيم و تنها به آنها بپردازيم اين مشكلات حل مي شود
آفتاب یزد ۵/۱۱/۸۸

۱۳۸۸ بهمن ۵, دوشنبه

سه پیامی که نباید به آن توجه کنید

وقتی در اینترنت هستید و صفحات وب را مرور می کنید یا صندوق پست الکترونیک خود را چک میکنید قاعدتاً پیامهای مختلفی را چه بصورت تبلیغات یا هشدارهای تصویری یا متنی یا بصورت ایمیل دریافت می کنید اما در این میان پیامهای هستند که نباید به آنها توجه و بخصوص عمل کنید. اینها پیامهایی فریبنده با هدف سرقت یا سوء استفاده از اطلاعات شما هستند. بطور کلی سه اصل در بررسی هر پیامی که دریافت یا مشاهده می کنید در نظر داشته باشید.

1. اصل اول: هر پیام یا ارتباطی که به نحوی با اطلاعات مالی یا حساب بانکی شما ربط پیدا می کند.
2. اصل دوم: هر پیامی که به هر نحوی خواستار کلمه عبور هرگونه حساب یا نام کاربری شما ( مانند کلمه عبور ایمیل، وبلاگ،حساب بانکی،سایت و...) باشد.
3. اصل سوم: هر پیامی که به نحوی به دنبال اطلاعاتی هرچند ساده مانند آدرس ایمیل یا نام و مشخصات دیگر شما باشند. سودجویان ممکن است تنها به دنبال بانک اطلاعات از ایمیلهای کاربران برای ارسال اسپم یا فروش آن باشند.
در همین رابطه سه مثال از پیامیهایی که نباید به آن توجه کنید در ادامه ذکر شده است
1. هرگونه پیام در ارتباط با قطع سرویس به شما یا اختلال در سرویس و درخواست برای ارسال نام کاربری و کلمه عبور از طریق ایمیل یا ورود آن در صفحه یا سایت خاصی! این شیوه یکی از روشهای معمول برای فریب کاربران بخصوص در سرویسهای ایمیل مانند یاهو یا سرویسهای پیام رسان فوری و چت هست که ایمیلی برای شما مبتنی بر قطع خدمات شما و مسدود شدن حساب کاربری شما در اینده نزدیک می آید و از شما خواسته می شود نام کاربری و کلمه عبور خود را یا در ایمیل یا در صفحه خاصی وارد کنید و این قضیه در نهایت به سرقت اطلاعات و هک ایمیل یا حساب کاربری شما منتهی خواهد شد.
بطور معمول و در اکثر مواقع هیچ سایتی به شما اخطاری در این زمینه و بدین شکل نمی دهد و همچنین آنها نیازی به کلمه عبور شما ندارند. همچنین دقت کنید از طریق لینک های داخل یک ایمیل وارد سایتی که نیاز که ورود کلمه عبور شما هست نشوید و یا حداقل به آدرس نشان داده شده در مرورگر هنگام ورود هرگونه کلمه عبور یا اطلاعات حساب مالی خود دقت کنید.
2.به پیامهای متنی یا تصویری که به شما مژده برنده شده در یک لاتاری یا قرعه کشی (بخصوص اگر شخصاً در چنین مسابقات یا قرعه کشی ها شرکت نکردید) توجه نکنید. برنده شدن به عنوان مثلا صد هزارمین بازدید کننده ! یا برنده شده در قرعه کشی بین حسابها یا ایمیل کاربران و... پیامهایی معمول است کهتوسط افراد سودجو برای فریبو کسب اطلاعات شما (حتی اگر شده یک آدرس ایمیل) استفاده می شود و مطمئن هم باشید که جایزه ای هم در کار نیست جز آنکه در ساده ترین حالت صندوق پست الکترونیک شما در آینده پر شود از ایمیلهای اسپم!
3.مژده پورسانت مناسب، شراکت در یک سرمایه گذاری یا انتقال وجه بین دو کشور، واریز پول به هر دلیلی به حساب بانکی شما و درخواست مشخصات حساب بانکی شما و خلاصه هر گونه پیامی که به نحوی چه در اولین پیام و چه در ارتباطهای بعدی و حتی برقراری دوستیهای مجازی از شما مشخصات حساب بانکی شما یا کارت اعتباری شما را بخواهد. البته این مورد در بین کاربران ایرانی کمتر پیش می آید اما متاسفانه تاکنون میلیونها تومان از بازرگانان ایرانی که کارت اعتباری داشته اند کلاه برداری شده است. اگر کسی در آفریقا،آسیا یا اروپا و آمریکا مشکلی دارد و میخواهد پول خودش را حساب شما واریز کند و بعد هم درصدی به شما بدهد مطمئن باشید میخواهد کلاه شما را بردارد!

وبلاگ عليرضا شهرياري






اخراج استادی که تشییع جنازه رفت!

سميه توحيدلو


خبر شوکه ام می کند، هرچند که این روزها کم نمی شنویم ماجراهایی اینچنین را. اخراج یا بازنشستگی زود از موعد اساتید، انحلال گروه های درسی چیز غریب و قریبی است این روزها. اما مگر چند نفر از ایشان می شود یک استاد جوان و خوش فکر و صاحب خلاقیت؟ مگر چند نفر از این اساتید مثل خودمان و هم زبان ِ خودمان وبلاگ می نويسند؟

البته دلیلی دارد جالب تر، آنقدر عجیب بود که سعی کردم از چند نفر هم بپرسم. در علت این نامه اخراج اینطور آمده است که دکتر عباس کاظمی در تشییع جنازه آیت الله منتظری در بین جمعیت دیده شده و البته ادعا شده است که شعار هم می داده اند. به همین دلیل حکم اخراج یا همان لغو قراردادش را در خانه اش فرستاده اند. و البته بسیارند کسانی که می گویند ایشان کلاس های آزادی برای گفت و گو دارند و به تصور آزادی بیان! مسایلی که مربوط به جامعه و رشته ما می شود، سر کلاس بحث می کنند و ظاهرا برخی از دانشجویان این روزها به جای درس و بحث، به جای استدلال و گفت و گو ترجیح می دهند منبع خبری برای بیرون از دانشگاه باشند!
و چه تلخ است اخراج یک استاد بخاطر حضور در تشییع یک مرجع، و چه وحدت حوزه و دانشگاهی !
http://smto.ir/

كانون صنفي معلمان
دکتر عباس کاظمی استاد گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، از اساتیدی است که دارای سابقه پژوهش های متعددی در جهاد دانشگاهی و برنده جایزه خوارزمی است. به تازگی کتاب جدیدش به چاپ رسیده است. صریح است و منتقد، به مانند هر جامعه شناسی که در مکتب انتقادی به روابط اجتماعی نظاره می کند. قراردادش با دانشگاه تهران تا اول ماه مهر آینده بوده، که دانشگاه نامه زده و آن را لغو کرده و گفته که از اول بهمن به بعد در قرارداد دانشگاه تهران نیست. این یعنی اخراج!

خوشه بندی یارانه ها و ارتقای جایگاه معلمان !

خوشه بندی یارانه ها و ارتقای جایگاه معلمان !




امروز در اتاق دبیران بحثی در مورد " خوشه بندی یارانه ها " شکل گرفته بود ...



کافی است تا کد ملی ات را به شماره 300000 اس ام اس کنی ، آن وقت معلوم می شود که در کجای جامعه البته از نظر مسئولان قرار گرفته ای !



یکی از همکاران به طعنه و طنز می گفت که از چند روز پیش " احساس خوب پولدار شدن " به وی دست داده از زمانی که متوجه شده است در خوشه سوم جای گرفته است !



خوشبختانه حداقل در مدرسه ما و با این گونه طبقه بندی اکثریت معلمان در خوشه سوم قرار گرفته اند !



مشخص نیست چگونه و طبق چه فرآیندی سیستم" دهک بندی " به " خوشه بندی " تغییر هویت داده است ؟



بر اساس اعلام رسمی ، درآمد بیش از 130 هزار تومان برای هر فرد خانواده مشمول استفاده از یارانه های نقدی نخواهد بود و مثلا یک خانواده 2 نفره که درآمد بیش از 260 هزار تومان دارند از مزایای این قانون محروم خواهند شد !



از سوی دیگر بازهم طبق اعلام رسمی ، خط فقر اعلام شده در شهرهای بزرگ رقمی در حدود 700 هزار تومان و بیشتر را شامل می شود ؛ اگر متوسط جمعیت یک خانوار شهری را 4 نفر فرض کنیم بازهم این خانوار با دریافت یارانه نقدی بسیار پایین تر از خط فقر خواهد بود !



مگر آن که همه سعی کنند جمعیت خانوداه را به هر قیمت به بالاترین میزان خود برسانند که البته این مساله با توجه به افزایش تصاعدی هزینه ها به ویژه در شهرهای بزرگ کاملا بی معنی خواهد بود !



ضمن آن که این رویه به نوعی تشویق به افزایش موالید خواهد بود و سیستم برنامه ریزی را از اساس مختل خواهد نمود !



مهم ترین ایرادی که از ابتدا بر " هدف مند کردن یارانه ها " وارد بوده است این است که مسئولان فارغ از درگیر شدن به تصور میزان درآمد یک شهروند ایرانی و سرانه آن و مقایسه آن با استانداردهای منطقه ای و جهانی فقط به فکر سبک کردن خود و به عبارتی واقعی کردن قیمت ها هستند!



اساسی ترین و بنیادی ترین اشکال این است که مگر درآمد ها واقعی شده است که به فکر واقعی کردن قیمت ها افتاده اند !



ظاهرا مسئولان پاسخی قانع کننده برای این بخش ندارند و هر وقت که با این گونه پرسش ها روبه رو می شوند سعی می کنند با ارائه آمارهای غیر واقعی و ناملموس ( شبیه آن چه که در مناظره های تلویزیونی دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از سوی رئیس دولت شنیدیم و مشاهده کردیم ! ) اصولا صورت مساله را پاک کنند !



بدبینانه ترین تحلیلی که بر این داستان وارد است این است که از آن جا که منشا هرگونه تحولات اجتماعی حداقل در ایران " طبقه متوسط " بوده است و سهم طبقه بالا و پایین در این تحولات در حداقل بوده است خواسته و یا نا خواسته " طبقه متوسط در آستانه فروپاشی و سقوط به طبقه پایین قرار خواهد گرفت و از این بابت خیال و دغدغه حاکمیت از جهت " حفظ وضعیت موجود " مرتفع خواهد شد !

قبلا هم گفتیم که این سامانه مدیریتی قادر به تحول نبوده است (1 )...


هنوز هم باور داریم که این سامانه مدیریتی توان برون رفت از این گره اقتصادی را نخواهد نداشت ...


( 1 ) " هدف مند کردن یارانه ها " و این " سامانه مدیریتی " !




سخن معلم

فقط من بر حقّم !!

فقط من بر حقّم !!


تحمّل و مدارا معادل کلمه" تولرانس" یکی از ضرورت های غیر قابل انکار برای رسیدن به جامعه ی مُدرن است چرا که دستیابی به شاخص های چنان جامعه ای به برخورداری از ابزار پیشرفته و رفاه مادی نیست، همه ی اینها نیازمند "فرهنگ مدارائی" اند تا از درونش علم، فلسفه، سیاست، صنعت و دیگر مظاهر تمدّن سر در آورند.

جامعه ای که بتواند کثّرت و تفاوت و دگر اندیشی و خلاصه در یک کلام "اقلیت بودن" را تحمل کند، زمینه ای برای رشد و توسعه پیدا خواهد کرد.

تحمل البته دو گونه است، یک موقع دیگری را تحمل می کنیم چون چاره ای غیر از آن نداریم، با اقلیت مدارا می کنیم چرا که به هر حال آنها را واقعیت های غیر قابل حذف جامعه می دانیم، از این رو به کف مطالبات آنها پاسخ مثبت می دهیم و تحملشان می کنیم، این تحمل،"شکلی" است.

نوع دیگر، " تحمل واقعی" است آنجا که برای هر انسانی فارغ از مذهب، نژاد و فقط به جهت انسان بودن، به شکل رسمی "حقوقی برابر" با دیگران قائل شویم به عبارت دیگر به رسمیت شناختن حقوق اساسی دیگرانی که می خواهند متفاوت باشند، پیش فرض هر نوع تحملی است که رنگ واقعی دارد.

"احترام گذاری اخلاقی" البته پسندیده است اما اسم این را نمی توان تحمل گذاشت بلکه تحمل به عنوان یک ارزش والای انسانی آنجاست که همه انسان ها "حقوق برابر" و "فرصت برابر" داشته باشند.

نظام های سیاسی – ایدئولوژیک ای که فرصت ها را نیز تکّه تکّه کرده و در اختیار برخی شهروندان می گذارند و از برخی دیگر سلب می کنند، اینان از تحمل واقعی ( تولرانس ) فاصله دارند.

ناگفته نماند، تحمل واقعی تنها یک تکلیف الزامی برای حکومت ها نیست، بلکه به نظرم یک ضرورت حیاتی برای جامعه ای به مانند جامعه ایران است.

جامعه امروز ما به شدت متنوّع و متکّثر است و داشتن تحمل واقعی ضرورت انکار ناپذیر برای چنین جامعه ای است البته با توجه به این پیش فرض که باور داشته باشیم هیچ یک از ما بر "حق مطلق" نیستیم چرا که اگر مُدام هر یک از ما تکرار کنیم که "فقط من بر حقّم" در آن صورت، نهایت چیزی که رخ می دهد این است که از سر ناچاری و نه اعتقاد به کثرت گرائی، همدیگر را تحمل کنیم و پر واضح است که این نوع تحمل شکلی و از سر اضطرار و ناچاری، مایه رشد جامعه نخواهد بود.

باری از آن روزی که برای همدیگر حق برابر و فرصت برابر قائل شدیم و فارغ از هر نوع مرزبندی،حقوق اساسی همدیگر را پاسداشتیم، در آن صورت است که می شود گفت "تحمّل واقعی" داریم .

نگاه نو